Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

MRiRW pracuje nad przepisami wspierającymi rolników

  • Autor: PAP
  • Data: 11-05-2016, 14:32
MRiRW pracuje nad przepisami wspierającymi rolników
Fot. shutterstock

Oznakowanie "polski produkt" ma pomóc konsumentom w wyborze produktu, a fundusze promocji mają w większym stopniu wspierać polskich rolników - to zmiany, które chce wprowadzić resort rolnictwa.

Chodzi o nowelizację dwóch ustaw: o jakości handlowej produktów rolno-spożywczych oraz o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych - poinformowało 11 maja biuro prasowe ministerstwa rolnictwa.

W przygotowywanym przez resort rolnictwa projekcie nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wprowadzona będzie nowa regulacje dotyczące dobrowolnego znakowania środków spożywczych informacją "produkt polski" wraz z określeniem wzoru znaku.

Regulacje te dadzą możliwość producentom podawania w oznakowaniu środków spożywczych informacji dotyczących krajowego pochodzenia wytwarzanego produktu w odniesieniu nie tylko do miejsca wyprodukowania, ale również w odniesieniu do użytych składników. Wprowadzenie jednoznacznych kryteriów umożliwiających podawanie na zasadach dobrowolności informacji "produkt polski" umożliwi konsumentom wyszukiwanie produktów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców.

Ministerstwo rolnictwa przygotowuje też zmiany w ustawie o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Chodzi o inny sposób wykorzystania środków funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, tak aby wspierały one promocję produktów rolno-spożywczych, znakowanych krajem/miejscem pochodzenia.

Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych utworzone zostały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano osiem funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Wcześniej istniał już Fundusz Promocji Mleka.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. Dysponują one ok. 40 mln zł rocznie. Największymi pieniędzmi dysponują fundusze promocji mleka i mięsa wieprzowego.

Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe, zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe. O wydatkach danego funduszu decyduje komisja zarządzająca składająca się z przedstawicieli producentów surowców i przetwórców oraz jeden reprezentant izb rolniczych.

Organizacje i związki zawodowe rolników zwracały uwagę, że fundusze w niedostateczny sposób wspierają polskich rolników. Szczególnie było to widoczne na przykładzie promocji mięsa, które w dużej części pochodziło z importu. W myśl obecnie obowiązujących przepisów, importerzy nie muszą płacić na rzecz funduszu promocji.

Resort chce, by projektowane zmiany w tej ustawie w większym stopniu wspierały polskich producentów produktów rolno-spożywczych.

Obydwa projekty nowelizacji ustaw wkrótce trafią do konsultacji publicznych. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • artmetic 13-05-2016, 00:09:
Dotacje dla rolników , biznesplany dla gospodarstw:

artmetic.pl
  • Kuba 12-05-2016, 11:05:
"Obajtek" - logo polskiego nieudacznika

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH