Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nadchodzą trwałe zmiany w transporcie i strukturze przewozów towarów

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Data: 19-02-2014, 13:27
Nadchodzą trwałe zmiany w transporcie i strukturze przewozów towarów
Forum Zmieniamy Polski Przemysł

Do 2020 roku nie należy oczekiwać istotnych zmian w strukturze przewozów towarów drogą lądową. Jest natomiast szansa na wyraźną poprawę warunków funkcjonowania przewoźników kolejowych, być może nawet dość rewolucyjną pod względem efektywności.

Zależeć to będzie od spełnienia pewnych warunków, w tym wywiązania się przez państwo z obowiązku stworzenia ram dla sprawniejszego i tańszego transportu, w szczególności przez zapewnienie wydajniejszego systemu infrastruktury. Zarazem istnieje obawa, że na funkcjonowanie transportu nadmiernie wpływa polityka - naszego państwa, a szczególnie Unii Europejskiej. Ta ostatnia, jest zarazem niespójna i niekonsekwentna.

Ogólnie, zmian należy raczej oczekiwać po procesie rozwoju polskiej gospodarki i powstawaniu nowych potrzeb transportowych, do których w sposób naturalny przystosują się z ofertą przewoźnicy. Na wypełnienie założeń bardziej zrównoważonego transportu i realizacji idei zawartych w Białej księdze transportowej UE, należy poczekać co najmniej do przyszłej dekady.

Tak można scharakteryzować wnioski z debaty „Transport", jaka odbyła się podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Jeżeli rewolucja, to jaka?

Realizowane są wreszcie inwestycje modernizujące infrastrukturę kolejową. To jeden z postulatów zgłaszanych od lat przez środowisko, żeby poprawić warunki konkurencyjności przewoźników. Nie ma jednak oznak spełnienia drugiej części postulatów, tj. lepszej jakości infrastruktury - mówiła Maria Wasiak, członek zarządu PKP SA, prezentując refleksje nad stanem dokonujących się przemian.

Przejawia się to szczególnie w niskiej prędkości handlowej pociągów, która w przypadku przewozów towarowych wynosi 24 km/h, czyli jest dwa razy niższa niż średnio w UE.

- Ale istotne jest myślenie nie tylko kategoriami infrastruktury, lecz także jakości usług publicznych - podkreśliła wiceprezes.

U nas często na transport indywidualny zrzuca się winę za to, że tak słabo wykorzystujemy transport publiczny. Okazuje się, że w krajach zamożnych UE udział transportu indywidualnego w przewozach pasażerskich jest o prawie 7 pkt. proc. niższy, niż u nas. „Tam posiadanie auta nie jest postrzegane jako sukces osobisty; raczej uważa się, że jakość transportu publicznego i zbiorowego jest miarą sprawności państwa i jego zamożności".

Zwróciła ona uwagę na potrzebę dobrego planowania i współpracy między organizatorami transportu różnych szczebli, szczególnie rządu i samorządu. Właściwe planowanie rozwoju transportu wymaga obserwowania gospodarki i zjawisk w niej zachodzących w skali makro, a także bardzo rozsądnego kreowania rozwiązań w sferze regulacji.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH