Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nadchodzą trwałe zmiany w transporcie i strukturze przewozów towarów

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Data: 19-02-2014, 13:27
Nadchodzą trwałe zmiany w transporcie i strukturze przewozów towarów
Forum Zmieniamy Polski Przemysł

Do 2020 roku nie należy oczekiwać istotnych zmian w strukturze przewozów towarów drogą lądową. Jest natomiast szansa na wyraźną poprawę warunków funkcjonowania przewoźników kolejowych, być może nawet dość rewolucyjną pod względem efektywności.

Zależeć to będzie od spełnienia pewnych warunków, w tym wywiązania się przez państwo z obowiązku stworzenia ram dla sprawniejszego i tańszego transportu, w szczególności przez zapewnienie wydajniejszego systemu infrastruktury. Zarazem istnieje obawa, że na funkcjonowanie transportu nadmiernie wpływa polityka - naszego państwa, a szczególnie Unii Europejskiej. Ta ostatnia, jest zarazem niespójna i niekonsekwentna.

Ogólnie, zmian należy raczej oczekiwać po procesie rozwoju polskiej gospodarki i powstawaniu nowych potrzeb transportowych, do których w sposób naturalny przystosują się z ofertą przewoźnicy. Na wypełnienie założeń bardziej zrównoważonego transportu i realizacji idei zawartych w Białej księdze transportowej UE, należy poczekać co najmniej do przyszłej dekady.

Tak można scharakteryzować wnioski z debaty „Transport", jaka odbyła się podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Jeżeli rewolucja, to jaka?

Realizowane są wreszcie inwestycje modernizujące infrastrukturę kolejową. To jeden z postulatów zgłaszanych od lat przez środowisko, żeby poprawić warunki konkurencyjności przewoźników. Nie ma jednak oznak spełnienia drugiej części postulatów, tj. lepszej jakości infrastruktury - mówiła Maria Wasiak, członek zarządu PKP SA, prezentując refleksje nad stanem dokonujących się przemian.

Przejawia się to szczególnie w niskiej prędkości handlowej pociągów, która w przypadku przewozów towarowych wynosi 24 km/h, czyli jest dwa razy niższa niż średnio w UE.

- Ale istotne jest myślenie nie tylko kategoriami infrastruktury, lecz także jakości usług publicznych - podkreśliła wiceprezes.

U nas często na transport indywidualny zrzuca się winę za to, że tak słabo wykorzystujemy transport publiczny. Okazuje się, że w krajach zamożnych UE udział transportu indywidualnego w przewozach pasażerskich jest o prawie 7 pkt. proc. niższy, niż u nas. „Tam posiadanie auta nie jest postrzegane jako sukces osobisty; raczej uważa się, że jakość transportu publicznego i zbiorowego jest miarą sprawności państwa i jego zamożności".

Zwróciła ona uwagę na potrzebę dobrego planowania i współpracy między organizatorami transportu różnych szczebli, szczególnie rządu i samorządu. Właściwe planowanie rozwoju transportu wymaga obserwowania gospodarki i zjawisk w niej zachodzących w skali makro, a także bardzo rozsądnego kreowania rozwiązań w sferze regulacji.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 089) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH