Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nadchodzą zmiany zasad wymiany handlowej pomiędzy przedsiębiorcami?

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-06-2015, 21:00
Nadchodzą zmiany zasad wymiany handlowej pomiędzy przedsiębiorcami?
(fot. PTWP)

W ostatnim okresie podjęte zostały inicjatywy zmierzające do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania zasad uczciwej konkurencji w wymianie handlowej pomiędzy przedsiębiorcami (w szerokim tego słowa znaczeniu) - poszczególnymi ogniwami łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych - wskazuje dr Filip Przybylski-Lewandowski.

Między innymi posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego złożyli w Sejmie projekt ustawy o zwalczeniu nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców zajmujących się obrotem produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów.

- Rozwiązania przewidzenie przez wnioskodawców zakładają, między innymi wprowadzenie definicji nieuczciwych praktyk stosowanych przez sprzedawców takich jak miedzy innymi pobieranie świadczenia za usługi faktycznie niezrealizowane (art. 3 pkt. 1 lit a Projektu), sprzedaży produktów spożywczych lub rolnych po cenie niższej niż cena nabycia danego produktu przez sprzedawcę, (art. 3 pkt. 2 Projektu) żądanie partycypowania w rabatach udzielanych konsumentowi przez czas dłuższy niż rzeczywisty okres udzielania konsumentowi owego rabatu przez sprzedawcę (art. 3 pkt. 9 Projektu), wyłączania uprawianie do domagania się zapłaty na rzecz dostawcy przez sprzedawcę odsetek za zwłokę, kar umownych i innych jednostronnie zastrzeżonych wyłącznie dla sprzedawcy od dostawcy warunkowych świadczeń mających zabezpieczyć wykonanie umowy (art. 3 pkt. 7 Projektu) - wyjaśnia dr Filip Przybylski-Lewandowski.

- Autorzy projektu definiują również jako zachowania konieczne do wyeliminowania z katalogu działań sprzedawcy wobec dostawcy domaganie się sprzedawcy rezygnowania przez dostawcę z posługiwania się własnymi znakami towarowymi (art. 3 pkt. 8). Zamiarem wnioskodawców jest również ograniczenie dystrybucji towarów pod markami własnymi na poziomie 30 procent (art. 3 pkt. 12.) - dodaje.

Zgodnie z projektem ochrona zastosowania się do przewidzianych ograniczeń stanowić miałaby zadanie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Postępowanie związane z egzekwowaniem zasad zawartych w ustawie odbywałoby się w oparciu o procedurę określoną w częściowo w Ustawie z 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji o konsumentów a częściowo w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego dodatkowo z wykorzystaniem reguł Kodeksu postępowania cywilnego - tłumaczy ekspert.

- Potrzebę ukonstytuowania definicji praktyk nieuczciwej konkurencji w sektorze wymiany produktów spożywczych i rolnych, autorzy uzasadniają między innymi nierównowagą pomiędzy uczestnikami łańcucha dostawa, obserwowaną nie tylko w Polsce, ale i w większości krajów Unii Europejskiej. Źródła nierówności upatrują w występowaniu silnej konsolidacji podmiotów sektora dystrybucji i słabszych rozdrobnionych podmiotów produkujących żywność - podkreśla dr Filip Przybylski-Lewandowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.