Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Nastroje przedsiębiorców pogorszyły się

W ostatnich trzech miesiącach zmalało bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce - poinformował prezes BIG InfoMonitor Mariusz Hildebrand. Nieterminowość w płatnościach na koniec ub. r. była głównym powodem pogorszenia nastrojów przedsiębiorców.

Nastroje przedsiębiorców pogorszyły się

"Początek tego roku rozpoczynamy ze znacznie niższym poczuciem bezpieczeństwa wśród przedsiębiorców, w stosunku do wyniku ze stycznia 2010. Jest to niepokojący prognostyk na nadchodzący rok" - powiedział w czwartek Hildebrand prezentując wyniki z 13. edycji raportu BIG, przygotowywanego przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

Według danych raportu, wskaźnik BIG spadł do poziomu 6,98 pkt i jest o 6,39 pkt niższy, niż podczas pomiaru z października ubiegłego roku. Początek 2011 roku rozpoczyna się od najniższego poziomu wskaźnika BIG od lipca 2009.

"W najnowszej edycji raportu, doszło do ponownego - drugiego z kolei - spadku wartości wskaźnika bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej. Przy obecnym pomiarze, w największym stopniu za pogorszenie nastrojów wśród przedsiębiorców odpowiadają przedsiębiorcy indywidualni. W tej grupie odnotowano spadek wskaźnika BIG, z poziomu 22,83 pkt do 4,64 pkt" - powiedział Hildebrand.

Z raportu wynika, że na pogorszenie nastroju wśród małych i średnich przedsiębiorców wpłynęły kłopoty związane z zatorem płatniczym. "Zatory w płatnościach, które przekraczały nawet 30 dni, wpływały negatywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstw, jeśli chodzi m.in. o wypłaty wynagrodzeń pracownikom, składki do ZUS. Trudno w takich warunkach funkcjonować, a zatem spada entuzjazm do rynku" - powiedział.

Dobre nastroje odnotowano w sektorze finansowym. W tej grupie odnotowaliśmy znaczącą poprawę nastrojów - wartość wskaźnika bezpieczeństwa wzrosła z 2,73 pkt do 11,64 pkt.

"Przedsiębiorcy w tym roku zamierzają utrzymać status zatrudnia oraz wynagrodzenia na obecnym poziomie" - powiedział. Dodał, że 36 proc. przedsiębiorców zamierza zwiększyć płace w swoich firmach, a 23 proc. firm planuje zwiększyć zatrudnienie.

Z raportu wynika, że większość przedsiębiorców (59 proc.) uważa, iż w 2011 r. zwiększy się sprzedaż ich produktów bądź usług. Przeciwnego zdania jest 9 proc. badanych, a niemal jedna czwarta (24 proc.) jest przekonana o pozostaniu na podobnym poziomie, jak w roku 2010.

Badanie przeprowadzane jest wśród pracowników firm trzech segmentów rynku. Zrealizowano 200 wywiadów w grupach: dostawców usług finansowych, którzy stanowili 35 proc. próby (m.in. banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, ubezpieczyciele, firmy wydające karty kredytowe), dostawców usług masowych - 35 proc. próby (m.in. spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe, dostawcy energii elektrycznej, wodociągi) oraz w grupie przedsiębiorców - 30 proc. próby.

Badanie przeprowadzono od 16 grudnia 2010 r. do 3 stycznia 2011 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.169.76
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.