Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Nastroje wśród przedsiębiorców wciąż są słabe

Wskaźnik Kerna ukazujący nastroje w mikro, małych i średnich firmach w Polsce nieznacznie poprawił się, ale nastroje wciąż są bardzo słabe. Przede wszystkim wpływ ma na to ocena sytuacji gospodarczej kraju. Ponad 43 proc. przedsiębiorców negatywnie oceniło kondycję ekonomiczną Polski i jest to jeden z najsłabszych wyników od  4 lat. Poprzednio tak wielu sceptyków rejestrowano w 2013 roku – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który od ośmiu lat, co kwartał monitoruje nastroje i plany zakupowe przedsiębiorców MŚP w Polsce.


Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 24-03-2017, 16:11

Sukcesywnie rośnie liczba przedstawicieli firm sektora MŚP, którzy gorzej oceniają sytuację gospodarczą w Polsce - od trzeciego kwartału 2016 roku odsetek pesymistów wzrósł o 18,5 pkt. proc. i osiągnął 43 proc. Przedsiębiorcy sektora mikro, małych i średnich firm sceptycznie ocenili poprzedni kwartał, czyli ostatni kwartał zakończonego już roku. Równocześnie od trzeciego kwartału ubiegłego roku sukcesywnie topnieje odsetek przedsiębiorców pozytywnie oceniających kondycję krajowej gospodarki. Obecnie optymistów jest jedynie 8,6 proc.

Reprezentanci sektora MŚP negatywnie oceniają też sytuację w firmie. Zdaniem co czwartego badanego przedsiębiorcy  miniony kwartał przyniósł pogorszenie kondycji firmy –  oznacza to wzrost aż o 12,4 pkt proc. kw./kw.  – mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research. – Z badania wynika, że na niekorzystną sytuację w kraju wskazują przede wszystkim usługodawcy oraz firmy zatrudniające 10 – 49 pracowników.

Z badania Keralla Research wynika również, że do przyszłości przedsiębiorcy podchodzą z umiarkowanym optymizmem i prognozują na ten kwartał poprawę sytuacji zarówno w firmie, jak i w kraju. Ten optymizm wpłynął na lekką poprawę wskaźnika nastrojów, który uwzględnia oceny dotyczące przeszłości i przyszłości. W tym pomiarze KERN wyniósł minus 64,66 i jest lepszy o 2.29  kw./kw.

Index ZAIR obrazujący skalę zakupów prowadzonych przez firmy MŚP spadł o 4,40 pkt. i wynosi minus 63,80 pkt. i w relacji do pomiaru w poprzednim kwartale jest gorszy o 4,40 pkt. Spadła więc skłonność MŚP do inwestowania. W tej fali pomiaru przedsiębiorców pytano o skłonność do inwestycji w ośmiu obszarach zakupowych. Niemal w każdym z nich w relacji do poprzedniego kwartału badani planują mniej inwestycji. Najbardziej ograniczone zostaną wydatki związane z zakupem nowego oprogramowania (spadek o 24,3 pkt.) oraz działaniami marketingowymi (regresja na poziomie 23,7 pkt.).  

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Instytut Keralla Research RSS ALERT    /    MŚP RSS ALERT    /    nastroje wśród przedsiębiorców RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.81.29.254
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.