Naukowcy: Nadmierne spożycie metioniny może prowadzić do rozwoju schizofrenii

• Data: 18-08-2017, 13:27
Naukowcy: Nadmierne spożycie metioniny może prowadzić do rozwoju schizofrenii
fot. shutterstock

Nadmierne spożycie produktów zawierających metioninę przez kobietę w ciąży może prowadzić do rozwoju schizofrenii u jej dziecka – wynika z badania opublikowanego w magazynie „Molecular Psychiatry”.

Metionina to organiczny związek chemiczny występujący naturalnie w produktach spożywczych, takich jak mięso, nabiał i rośliny strączkowe. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine (USA) w badaniu na myszach wykazali, że wysoka zawartość metioniny w organizmie ciężarnych samic wpływa na zmianę ekspresji genów rozwijającego się płodu i skutkuje występowaniem u potomstwa symptomów schizofrenii - choroby z grupy zaburzeń psychotycznych.

Badacze zainspirowani wynikami badań sugerujących, że wstrzyknięcie metioniny pogarsza przebieg choroby u pacjentów ze schizofrenią, postanowili przeprowadzić kilka eksperymentów na gryzoniach. Ciężarnym samicom wstrzykiwali dawkę metioniny trzykrotnie przewyższającą dzienne spożycie. Zaobserwowali, że u potomstwa rozwijały się charakterystyczne dla schizofrenii objawy m.in.: nadaktywność, deficyty w relacjach społecznych czy upośledzenie pamięci.

Terapia popularnymi lekami przeciwpsychotycznymi - haloperidolem i klozapiną - przynosiła pożądane efekty u badanych zwierząt. Młode myszy cierpiące na symptomy schizofrenii doświadczały poprawy funkcjonowania.

"Metionina jest jednym z bloków budulcowych białek. Nie jest wytwarzana przez nasze organizmy, więc musi być przyswajana. Nasze badanie podkreśla bardzo istotną rolę nadmiernego spożywania metioniny podczas ciąży w rozwoju płodu, co może wywierać długotrwały wpływ na funkcjonowanie potomstwa. To bardzo ekscytujący obszar badań, który - mamy nadzieję - będzie dalej eksplorowany" - podsumowuje współautorka badania Amal Alachkar.

Więcej informacji na temat badania znajdziemy pod adresem: http://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/full/mp2017164a.html?foxtrotcallback=true