Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

NBP: Wyraźna poprawa nastrojów wśród przedsiębiorców mimo wyższego VAT

Badania koniunktury wśród przedsiębiorców przyniosły pod koniec 2010 roku wyraźną poprawę nastrojów przedsiębiorców, deklarują oni wzrost aktywności inwestycyjnej oraz spodziewają się wzrostu popytu i zamówień, jednak nie planują oni wzrostu zatrudnienia i płac.


Autor: PAP
Data: 25-01-2011, 14:58

Poniżej wybrane szczegóły z raportu NBP:

SYTUACJA EKONOMICZNA

- W IV kw. 2010 oceny sytuacji w sektorze przedsiębiorstw w dalszym ciągu się poprawiały, czemu sprzyjałorosnące zapotrzebowanie na oferowane produkty, zwłaszcza ze strony odbiorców zagranicznych. Zanotowano przy tym wyraźny wzrost optymizmu prognoz na kolejny kwartał, po dwóch kwartałach spadku.

INWESTYCJE

- Odsetek przedsiębiorstw zamierzających zwiększyć wynagrodzenia kształtuje się poniżej średniej dla lat 2005 -2011. Wzrost płac obejmie nieco mniej przedsiębiorstw oraz mniejszą część ogółu zatrudnionych niż w poprzednim kwartale (dane po korekcie sezonowej). Także średnia wysokość planowanych podwyżek wynagrodzeń będzie na nieco niższym poziomie niż w poprzednim kwartale. Relacja pomiędzy wzrostem wynagrodzeń i wzrostem wydajności pracy pozostała bez zmian w stosunku do poprzedniego kwartału. Więcej przedsiębiorstw deklaruje przewagę wzrostu wydajności nad wzrostem wynagrodzeń niż informuje, że wydajność nie nadąża za płacami

POPYT i PRODUKCJA

- W I kw. br. ankietowane przedsiębiorstwa bardziej optymistycznie niż w dwóch poprzednich kwartałachprognozują zarówno popyt na oferowane produkty i usługi, jak i wielkość zamówień. W rezultacie można oczekiwać również wyższej dynamiki produkcji. Obecne poziomy indeksów prognozowanego popytu, zamówień oraz produkcji nadal kształtują się nieco poniżej swoich średnich wartości. Niewielką poprawę koniunktury odnotowano w szczególności w obszarze działalności eksportowej. Sprzedaży zagranicznej sprzyja obecnie relatywnie słaby złoty, co pozytywnie wpływa na konkurencyjność cenową polskich produktów na obcych rynkach i opłacalność eksportu.

- Wskaźnik prognoz popytu na I kw. 2011 r. (pokorekcie sezonowej) odnotował niewielki wzrost względem poprzedniego kwartału (o 1,1 pkt.), co oznacza, że w najbliższych miesiącach ankietowane przedsiębiorstwa oczekują nieco szybszego wzrostu zapotrzebowania na oferowane produkty. W wyniku spadków wskaźnika w dwóch poprzednich okresach obecny poziom indeksu kształtuje się jednak nadal nieco poniżej swojej średniej wartości z ostatnich jedenastu lat. Lekki spadek odnotował natomiast trwały komponent wskaźnika (z 5,4 pkt. w IV kw. 2010 r. do 3,7 pkt. w I kw. 2011 r.) (por. Rys. 13). Analogicznie do wskaźnika prognoz popytu zachowuje się indeks nowych zamówień (po korekcie sezonowej), który po dwóch kwartałach spadków lekko wzrósł. Bieżący poziom tego wskaźnika (16,0 pkt.) kształtuje się nieco poniżej średniej wartości wskaźnika notowanego od 2002 r.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.124.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.