Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Niczyporuk na FRSiH 2018: Statystyki przejmowania biznesu przez 2. i 3. pokolenie są nieubłagane

– W branży spożywczej widać duże poruszenie. To czas, kiedy wielu przedsiębiorców-założycieli myśli, co dalej powiedział – mówił Robert Niczyporuk podczas debaty "Konsolidacja. W oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć", która odbyła się 5 listopada w ramach FRSiH.

Niczyporuk na FRSiH 2018: Statystyki przejmowania biznesu przez 2. i 3. pokolenie są nieubłagane
Robert Niczyporuk, partner, Praktyka Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć, kancelaria DZP

Statystyki dotyczące przejmowania biznesu przez 2. i 3. pokolenie są nieubłagane. Widać to także w Niemczech, Francji czy we Włoszech, gdzie niewielki odsetek biznesu jest kontynuowany przez rodziny, a jeżeli nawet, to w innym składzie i innych scenariuszach – tłumaczył Robert Niczyporuk.

Co będzie kołem napędowym transakcji? Kto może być potencjalnym nabywcą? Czy inwestorzy finansowi czy branżowi? Zdaniem partnera kancelarii DZP, jedni i drudzy szukają okazji inwestycyjnych. Poszukiwane są firmy ciekawe, wysokomarżowe, ale też komplementarne z danym biznesem. Przede wszystkim jednak te firmy, które zrozumiały tendencję rynkową, czyli rozwój handlu nowoczesnego – zaznaczył prelegent.

Jak tłumaczył, w pierwszym ruchu najlepszym rozwiązaniem może być sprzedaż części udziału w biznesie, potem wspólnie z inwestorem finansowym dalszy rozwój firmy i dopiero następnie inwestor branżowy.

Najważniejsze, by odpowiedzieć na pytania, co akwizycja lub konsolidacja ma przynieść danej organizacji, czyli cele strategiczne. – Czas szybkich zakupów już minął. Nie kupujemy po to, by dokładać, ale żeby na tym zarobić – podkreślił prelegent.

Akwizycja czy konsolidacja może pomóc zmniejszyć koszty i zwiększyć marżę, wpłynąć na moce produkcyjne i przyspieszenie rozwoju.

Akwizycja wydaje się też jedynym sensownym rozwiązaniem, by wejść na rynek zagraniczny na stałe i tam działać. Zdaniem Roberta Niczyporuka wcale nie jest to takie trudne. Prelegent zaznaczył, że przykłady pozytywnych akwizycji zagranicznych także w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Francji. Należy się natomiast dobrze przygotować. Poznać kulturę, specyfikę danego kraju, otoczenie prawne czy przyzwyczajenia. 

Robert Niczyporuk stwierdził, że najważniejsza w kwestii przejęć i fuzji jest otwarta głowa. Warto wybrać też odpowiedni moment. Kiedy najlepszy moment? Wtedy, kiedy jest najlepiej. – Należy sprzedawać wtedy, kiedy jest dobrze, a nie kiedy jest źle – podkreślił.  Ale też nie wykluczać już na wstępie opcji sprzedaży firmy i patrzeć realnie na kwestie kontynuacji – podsumował. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Robert Niczyporuk RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT    /    FRSiH 2018 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.117.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.