Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nie ma stabilizacji we frachcie morskim

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 06-03-2017, 14:09
Nie ma stabilizacji we frachcie morskim
Fot. Fotolia

Niestety początek roku 2017 nie przyniósł oczekiwanej stabilizacji na globalnym rynku kontenerowym. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją ogólnej nadpodaży powierzchni ładunkowej na statkach w porównaniu do ilości przewożonych towarów – mówi Renata Zawicka, kierownik ds. Rozwoju Produktu Morskiego DHL Global Forwarding.

Jednocześnie armatorzy starają się ograniczyć podaż wolnej przestrzeni, podwyższając stawki za fracht morski. Widoczna jest tendencja kontraktowania długookresowych stawek na wyższych poziomach w porównaniu z rokiem ubiegłym. Rynek będzie więc musiał zaakceptować wyższe ceny. Z drugiej strony, jak to w teorii gier bywa, armatorzy będąc w trudnej sytuacji i prowadząc ostrą walkę konkurencyjną na rynku, mogą ostatecznie przegrać. Wystarczy, że któryś z dużych graczy znów obniży stawki i zacznie się powrót do walki o klienta. Na razie wszyscy intensywnie poszukują poza cenowych przewag konkurencyjnych. Jedną z odpowiedzi na tę sytuację mają być konsolidacje i nowe alianse armatorów, które zaczną funkcjonować w kwietniu tego roku. Chociażby jak Transport High Efficiency Alliance (tworzący: K-line, Hapag-LLoyd, NYK, MOL, Yang Ming), albo Ocean Alliance a w nim CMA-CGM, Evergreen, Cosco Shipping, Orient Overseas Container Line, a także bardzo silny 2M czyli MSC i Maersk Line z którymi sloty będzie wymieniać HMM.  Analitycy i eksperci od transportu morskiego prognozują, że w przeciągu kilku lat na świecie pozostanie mniej niż dziesięciu głównych armatorów, obsługujących międzynarodowy handel. Ta sytuacja przypomina nieco tę z rynku frachtu lotniczego, gdzie kilka aliansów zdominowało większość przewozów cargo. Konsolidacje oznaczają również, że armatorzy będą mieli lepszą kontrolę nad ilością miejsca na statkach i stawkami frachtowymi. Oznacza to mniej serwisów i zawinięć do portów. W trudnym położeniu mogą znaleźć się też mniejsi i niszowi armatorzy. Aby przetrwać i mierzyć się z największymi skonsolidowanymi graczami będą musieli pogłębiać swoją specjalizację.

- Spodziewamy się, że nierównowaga popytu i podaży we frachcie morskim będzie utrzymywać się prawdopodobnie do końca tego roku. Dobrą informacją jest to, że liczba nowych statków oddawanych w 2017 roku będzie znacznie mniejsza niż w 2016. Dzięki temu, jeśli nie spadnie tempo złomowania starych jednostek, stopniowo zmniejszać się będzie nadpodaż powierzchni ładunkowej, co zwiększa nadzieję na stabilizację rynku – mówi Renata Zawicka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 516) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH