Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

NIK: Większość Polaków nie wie, czym się zajmuje Inspekcja Handlowa

Zdaniem NIK Inspekcja Handlowa działa prawidłowo, jednak większość Polaków nie wie, czym się zajmuje ani nie rozróżnia instytucji konsumenckich.

NIK: Większość Polaków nie wie, czym się zajmuje Inspekcja Handlowa
fot. unsplash.com

Z kontroli przeprowadzonej przez NIK w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 30 czerwca 2017 r. wynika, że większość Polaków nie wie, czym zajmuje się Inspekcja Handlowa. Polacy nie rozróżniają poszczególnych instytucji konsumenckich ani ich kompetencji. Konsumenci zwracają się do Inspekcji Handlowej rzadko, a jako organ mogący udzielić pomocy przy dochodzeniu praw konsumenckich wymienia ją tylko co dziesiąty badany.

Instytucjami wymienianymi przez Polaków jako udzielające pomocy w sprawach konsumenckich są przede wszystkim rzecznicy konsumentów (40 proc.) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (26,5 proc.). Do nich najczęściej zwracają się Polacy w razie problemów. W następnej kolejności jest Federacja Konsumentów i ogólnie sądy lub droga sądowa. Natomiast tylko 10 proc. respondentów wymienia jako organ pomocny Inspekcję Handlową. W odpowiedziach plasuje się na piątym miejscu.

Z badań wynika przy tym, że ponad 1/3 badanych (34,6 proc.) nie zna żadnych instytucji publicznych, które mogą udzielić pomocy przy dochodzeniu praw konsumenckich. Na pytanie, "Czy w ciągu ostatnich kilku lat korzystał(a) Pan(i) z pomocy instytucji publicznej w indywidualnej sprawie konsumenckiej?" twierdząco odpowiedziało tylko 6,4 proc. badanych. Ponad 93 proc. Polaków nie korzystało z tego typu instytucji.

Inspekcja Handlowa ma rozległe kompetencje i może pomóc w wielu sprawach. Jest wyspecjalizowanym organem kontrolnym, który ma chronić interesy i prawa konsumentów. Kontroluje produkty, usługi i działania przedsiębiorców. Ma zapobiegać np. fałszowaniu lub niewłaściwym oznakowaniu sprzedawanych towarów, wprowadzaniu do obrotu wyrobów niespełniających wymagań bądź produktów niebezpiecznych. Jej zadaniem jest również ochrona interesów konsumentów - udziela porad, przyjmuje skargi, podejmuje mediacje i prowadzi stałe sądy polubowne.

NIK zbadał również, czy Inspekcja Handlowa zapewnia ochronę interesów i praw konsumenta. Z badań wynika, że instytucja rzetelnie wykonuje swoje obowiązki. Nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości w prowadzonych przez nią kontrolach ani w wynikających z nich postępowaniach administracyjnych. Inspekcja działa prawidłowo i zapewnia ochronę interesów i praw konsumenta.

więcej informacji:

NIK RSS ALERT    /    Inspekcja Handlowa RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • ww 2018-12-28 11:39:42
    ja wiem czym się zajmują- siedzą i pier### w stołki a nie widzą jak jest rozładowywany chleb z rana do sklepu, tj topniejący śnieg a dostawca pieczyw ciągnie te skrzynki w błocie do sklepu
  • oko 2018-12-28 17:18:37
    Jak każda inspekcja, tak i ta zajmuje się głównie nękaniem przedsiębiorców, ale tylko tych mniejszych, bo ci więksi nie pozwolą sobie na marnowanie czasu w biznesie na puste gadanie i przewalanie papierów.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.130.252
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.