Nowe regulacje dotyczące reklam suplementów diety
Nadawcy telewizyjni, wraz z organizacjami zrzeszającymi producentów suplementów diety, wprowadzają nowe regulacje dotyczące reklam telewizyjnych tych produktów tj. „Porozumienie Nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety”

25 listopada br. o godz. 12:00 w siedzibie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (ul. Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 w Warszawie) zostanie podpisana samoregulacja, którą przygotowali wspólnie nadawcy telewizyjni prowadzący działalność reklamową na rzecz kanałów własnych i reprezentowanych (Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja TVN) oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety (Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego PZPPF).
Akt ten zwieńczy półtoraroczny okres prac nad kształtem regulacji, których celem było wypracowanie kompromisu możliwego do przyjęcia przez wszystkich uczestników rynku oraz organów państwowych, odpowiedzialnych za sferę reklam suplementów diety. Istotą samoregulacji jest powszechne przyjęcie zapisów, których stosowanie zapewni z jednej strony dostęp użytkowników do rzetelnej informacji o korzystnym, wspomagającym funkcje organizmu działaniu suplementów, z drugiej natomiast w jeszcze większym niż dotychczas stopniu zabezpieczy widzów przed nadmierną intruzywnością przekazu reklamowego.
W przyjętym projekcie samoregulacji założono m.in., że reklama suplementów diety:
- nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze;
- nie może sugerować, że spożycie suplementu może zastępować zrównoważoną dietę;
- nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją;
- nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
- nie może przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną;
- nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia;
- musi zostać oznaczona informacją graficzną z tekstem: „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.”.
Dodatkowo, nadawcy telewizyjni nie będą nadawać reklam suplementów diety bezpośrednio przy audycjach dla dzieci.
Poprzez przystąpienie do samoregulacji, środowisko producentów suplementów diety zgadza się na stosowanie wyżej opisanych zasad, a nadawcy telewizyjni zobowiązują się do emitowania tylko tych reklam, którym będzie towarzyszyć stosowne oświadczenie, że dana reklama te wymogi spełnia.
Ze względu na cykl przyjmowania materiałów reklamowych do emisji, samoregulacja ma wejść w życie od 1 grudnia 2019 roku i dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020. W ramach ujednolicenia dotychczasowych mechanizmów samoregulacji została zmieniona i dostosowana również do nowych wymagań, treść Kodeksu Dobrej Praktyki Reklamy Suplementów Diety, obowiązującego od 2016 roku.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.