Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

O firmach rodzinnych i sukcesji na Europejskim Kongresie Gospodarczym

Świadomość własnej rodzinności jest kluczem do wprowadzenia ładu biznesu i rodziny. Jak pokazują wyniki badania Instytutu Biznesu Rodzinnego na razie tej świadomości wielu polskim firmom brakuje. Tylko 36 proc. z nich uważa się za rodzinne, a mogłoby zdecydowanie więcej. Eksperci spodziewają się wzrostu tej liczby. Powód? Między innymi rozwiązanie jednego z kluczowych problemów i wejście ustawy o sukcesji. Sukcesja firm rodzinnych będzie jednym z tematów poruszanych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

O firmach rodzinnych i sukcesji na Europejskim Kongresie Gospodarczym
fot. materiały prasowe PTWP

W roku 1989, kiedy to zalegalizowano w naszym kraju prywatną działalność gospodarczą, na masową skalę zaczęto zakładać przedsiębiorstwa. Spora część z nich funkcjonuje do dziś i ma się bardzo dobrze. I wiele nie zdaje sobie sprawy, że może się nazywać firmą rodzinną. Jedno z najbardziej kompleksowych badań firm rodzinnych w Polsce przeprowadzili eksperci z Instytutu Biznesu Rodzinnego.

W ramach programu Statystyka Firm Rodzinnych autorzy badania prześwietlili działające w naszym kraju firmy prywatne i określili, jaki udział w tym gronie mają przedsiębiorstwa rodzinne. Okazuje się, że zaledwie 36 proc. polskich firm uważa się za rodzinne. Tymczasem większość, bo aż 92 proc. rodzin biznesowych w Polsce, posiada powyżej 50 proc. udziałów w biznesie, co odpowiada strukturze wielkościowej firm rodzinnych. Inaczej mówiąc, są to potencjalne firmy rodzinne.

073057.png
073057.png

Jak wskazuje dr Adrianna Lewandowska, doradca ds. strategii i sukcesji, prezes IBR, firmy dopiero zaczynają nabierać tożsamość rodzinnej. W najbliższych latach możemy być świadkami wysypu takich decyzji. - Największym wyzwaniem czekającym polskie firmy rodzinne w najbliższych latach jest proces zmiany pokoleniowej – przekazanie wiedzy, władzy i własności przy zachowaniu wartości, które spajają biznes oraz rodzinę. Konfrontacja z tak złożonym tematem, jakim jest zmiana pokoleniowa, względnie regulacja sukcesji, może i powinna rozciągnąć się na wiele lat - podkreśla dr Lewandowska.

Ustawa o sukcesji dobrym punktem wyjścia

Ich rozwój może być jeszcze sprawniejszy dzięki temu, że jesienią 2018 roku udało się rozwiązać jeden z punktów krytycznych w dotychczasowym funkcjonowaniu firm rodzinnych. Chodzi o wejście w życie ustawy o sukcesji. Do tej pory wraz ze śmiercią właściciela firmy zarejestrowanej w CEIDG jego sukcesorzy nie mogli płynnie kontynuować prowadzenia biznesu. Można powiedzieć, że śmierć właściciela oznaczała śmierć firmy. Przejąć można było tylko majątek zmarłego, a nie nazwę przedsiębiorstwa, NIP czy uzyskane decyzje administracyjne, m.in. zezwolenia czy koncesje. Śmierć przedsiębiorcy powodowała też wygaśnięcie kontraktów handlowych i oznaczała utratę pracy dla zatrudnionych w przedsiębiorstwie.

więcej informacji:

European Start-up Days RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT    /    firmy rodzinne RSS ALERT    /    EEC RSS ALERT    /    EEC 2019 RSS ALERT    /    Europejski Kongres Gospodarczy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.55.186.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.