Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Obraźliwą reklamę łatwo zaskarżyć

  • Autor: PAP
  • Data: 26-07-2015, 11:00

Każdy łatwo i bezpłatnie może poskarżyć się na nieuczciwą lub obraźliwą reklamę do Komisji Etyki Reklamy, która oceni zasadność skargi. Średnio w przypadku 30-40 procent skarg, Komisja nakazuje zaprzestanie nadawania lub modyfikację reklamy.

"Składając skargę na reklamę, która może naruszać zasady etyczne, np. jest obrazoburcza, lub wprowadza w błąd, powinno się wskazać, o jaki produkt chodzi, podać jego nazwę, oraz gdzie i kiedy ta reklama się ukazała. Skarżący nie musi wskazywać naruszeń konkretnych przepisów Kodeksu Etyki Reklamy, musi jednak wskazać dlaczego uważa dany przekaz za nieetyczny" - powiedział PAP Konrad Drozdowski, dyrektor generalny Rady Reklamy, przy której działa Komisja Etyki Reklamy.

Komisja - mówił Drozdowski - inaczej ocenia reklamy opublikowane np. w Playboy'u, a inaczej takie, które umieszczone są na ogromnym nośniku zewnętrznym. Czasem użycie odsłoniętego ciała wynika po prostu z charakteru produktu - np. w reklamach bielizny, jednak w wielu sytuacjach takie działanie może stanowić przedmiotowe traktowanie kobiet. Jako przykład wskazał reklamę napojów energetycznych, gdzie pod hasłem "Bądź grzeszny" na nośnikach reklamy zewnętrznej prezentowano zdjęcia modelek w mocno erotycznych pozach, co przypominało odważną reklamę bielizny. Komisja uznała, że dyskryminowały one kobiety i traktowały je przedmiotowo.

Protesty wzbudziły też np. internetowe reklamy rajstop dziecięcych, które pokazywały kilkuletnie dziewczynki wystylizowane na wampa, z przesadnym makijażem. Również w tym wypadku Komisja orzekła, że reklama narusza standardy, gdyż w sposób niezgodny z normami obyczajowymi przedstawia dzieci jak dorosłych, nadając im cechy seksualne.

Skargę na nieuczciwą lub obraźliwą reklamę można przesłać za pośrednictwem prostego formularza internetowego dostępnego na stronie Rady Reklamy, lub listownie. Jej złożenie jest bezpłatne, a przez cały proces jej rozpatrywania skarżący jest informowany, co dzieje się z jego wnioskiem.

Podstawą rozstrzygnięć jest sformułowany przez branżę Kodeks Etyki Reklamy, określający zasady, których powinno się przestrzegać przy tworzeniu przekazów reklamowych. Stanowi on np., iż nie powinno się motywować do zakupu produktu poprzez wykorzystywanie zdarzeń losowych, wywoływanie lęku lub poczucia strachu, wprowadzać w błąd jej odbiorców, zachęcać do aktów przemocy czy prezentować danych i wyników badań w niepoprawny metodologicznie sposób. Szczególne zasady obowiązują reklamy skierowane do dzieci oraz reklamy zawierające informacje ekologiczne, a także np. marketing bezpośredni i promocje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH