Opakowania szklane w tzw. grupie premium mają potencjał rozwoju

- Według szacunków Polskiej Izby Opakowań, ok. 50 proc. opakowań do żywności i napojów jest pakowana w opakowania z tworzyw sztucznych. Dotyczy to mięsa, wędlin, nabiału, przypraw, ryb, sosów, warzyw, owoców. Ok. 15% to opakowania szklane. Również ok. 15% przypada na opakowanie z metalu oraz ok. 20% z papieru i tektury. W tej grupie mieszczą się m.in. opakowania soków, mleka oraz wyroby piekarnicze - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań.
- Opakowania są "przypisane" produktom. Jeśli chodzi o opakowania dla soków, mleka, to królują opakowania typu kartoniki systemu Tetra Pak. Napoje typu woda, Coca Cola, a także coraz częściej piwo, to opakowania z tworzyw sztucznych tzw. PET (poli-tereftalan etylenu). Z tego materiału produkowane są opakowania do ketchupów, tacki do sałatek. Materiał ten coraz częściej traktowany jest jako alternatywa dla szkła. Choć szkło, jako materiał opakowaniowy, ma swoje zalety. Jest przeźroczyste, umożliwia zatem kontakt wzrokowy z produktem. Wielką zaletą jest jego chemiczna neutralność. Stąd ciągle spotykamy opakowania szklane do żywności, bowiem żywność nie wchodzi w reakcję ze szkłem. Nie tworzą się zatem niepożądane, a często i szkodliwe dla zdrowia, związki. Jest nieprzepuszczalne dla gazów i wody. Opakowania ze szkła są stosowane do pakowania żywności (w tym napojów) podatnych na zmiany pod wpływem wilgoci i tlenu. Są doskonałymi dla długotrwałego przechowywania żywności - mówi Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań.
Gładka oraz twarda, a także, neutralna chemicznie, powierzchnia szklanego opakowania ułatwia mycie wykorzystanych opakowań. Wysoka odporność termiczna sprzyja sterylizacji zawartości. Dzięki czemu opakowania szklane (słoiki, butelki) należą do grupy nadających się do kilkukrotnego użycia.
- Jednak każdy medal ma dwie strony, choć opakowania szklane można używać wielokrotnie oraz prawie w 100% poddawać recyklingowi uzyskując surowiec wtórny do wytworzenia nowych opakowań, to wysoka energochłonność procesu produkcji szkła (opakowań szklanych), a także zaangażowanie energii i wody oraz środków czyszczących przy ponownym użyciu tych opakowań, nakazują dobrze przeanalizować „za" i „przeciw" stosowaniu tych opakowań. Stąd malejący systematycznie udział w rynku opakowań szklanych, choć ich zalety powodują, iż nigdy z rynku nie znikną. Opakowania szklane należą bowiem do „opakowaniowej arystokracji" - dodaje Wacław Wasiak.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- Następna »
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!