Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Opóźnienia płatnicze idą w górę pomimo solidnego wzrostu gospodarczego

  • Autor: JS / portalspozywczy.pl
  • Data: 08-03-2018, 10:56

Badanie płatności przeprowadzone przez Coface wśród polskich firm wskazuje, że sprzedaż z odroczonym terminem płatności jest często stosowana przez przedsiębiorców, a wszystkie ankietowane firmy zadeklarowały, że zawierają pisemne umowy handlowe, określające termin dokonania płatności.

Mimo to wierzytelności nie są płacone na czas i aż 9 na 10 przedsiębiorstw doświadcza opóźnień w spływie należności. Uśredniając wyniki badania, faktury w Polsce płacone są kontrahentom z dwumiesięcznym opóźnieniem. W porównaniu z badaniem sprzed roku udział długich przeterminowań wzrósł. Zaległości przekraczające datę wymagalności o 3 miesiące zostały zgłoszone przez 28 proc. przedsiębiorstw wobec 24 proc. w ubiegłorocznym badaniu. W tym roku 9 na 12 sektorów oczekuje, że wartość przeterminowanych należności obniży się w kolejnych miesiącach.

Drugie badanie Coface dotyczące doświadczeń płatniczych firm w Polsce zostało przeprowadzone w grudniu 2017 r. Otoczenie makroekonomiczne w ubiegłym roku sprzyjało przedsiębiorstwom. Był to okres solidnego ożywienia gospodarczego, kiedy odnotowano przyspieszenie wzrostu PKB do 4,6 proc. Mimo to opóźnienia płatności wzrosły.

Dominują krótkie terminy płatności, ale opóźnienia wydłużają się

Sprzedaż z odroczonym terminem płatności jest popularną praktyką rynkową, oferowaną obecnie przez większość firm w Polsce. Niemniej jednak w polskim biznesie dominują krótkie terminy płatności – do 30 dni. Branże najbardziej restrykcyjne w zakresie terminów to handlowa, tekstylno-odzieżowa, rolno-spożywcza, motoryzacyjna i energetyczna. Zaś najdłuższe terminy płatności oferują branże transportowa, metalurgiczna oraz budowlana.

Średnie opóźnienia płatności wzrosły o 11 dni (w porównaniu do zeszłorocznego badania), do 62,5 dni. Działaniami wskazywanymi przez przedsiębiorców, jako najbardziej skuteczne przy odzyskiwaniu należności są usługi podmiotów zewnętrznych, takich jak firmy windykacyjne oraz zewnętrzne kancelarie prawne. Na drugim miejscu znalazły się monitoring i samodzielna windykacja.

– Opóźnienia płatności stały się normą w polskim biznesie. Zaledwie 0,7 proc. firm zadeklarowało, że nie doświadczyło zaległości w spływie należności od swoich kontrahentów” –wskazuje Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Regionie Europy Centralnej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 689) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.