REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Optymista w oku cyklonu

  • Autor: Andrzej Gantner
  • Data: 04-03-2009, 13:57

Minister Rolnictwa ogłosił w minionym tygodniu, że kryzys mamy już praktycznie za sobą i teraz to już może być tylko lepiej. Być może ta wypowiedź powinna stanowić dla mnie natchnienie (tak jak dla mojego szanownego współblogowicza), ale niestety powoduje jedynie duże zdziwienie i niepokój. Szczególnie, że nasza kiełbasa, co prawda przegoniła ale wszystko inne stoi ...

REKLAMA

Minister jest osobą, której wypowiedzi należy traktować serio. Jest osobą opiniotwórczą. Nie powinien oceniać stanu gospodarki i poziomu zagrożeń na podstawie powierzchownych i złudnych symptomów. Tym bowiem sposobem człowiek, który znajdzie się w oku cyklonu, zamiast przygotowywać się na najgorsze, mówi wszystkim, że trzeba uważać, żeby się za bardzo nie opalić, bo przecież w oku cyklonu świeci słońce i wieje lekki wietrzyk.

Zjawiska gospodarcze mają to do siebie, że rzadko następują gwałtownie, przynajmniej w sferze popytu i podaży. Sygnały płynące z rynku były już widoczne dwa lata temu, a w roku ubiegłym przybrały znacznie na sile. Drożejące szybko surowce, koszty produkcji i płace, wywindowały ceny żywności na tyle wysoko, że już w drugiej połowie 2008 roku zaczął być widoczny ruch konsumentów w kierunku produktów tańszych. Odpowiedź sieci wielkopowierzchniowych była bardzo szybka i już pod koniec 2008 część z nich postanowiła w tempie ekspresowym zostać dyskontami.

Oczywiście za tę zmianę przede wszystkim mieli zapłacić i zapłacili producenci. Przesuwanie się popytu w kierunku produktów tanich, jest i będzie przyczyną rynkowych trudności dla produkcyjnych i dystrybucyjnych firm średnich i małych (a tych jest przecież najwięcej i zatrudniają w sumie najwięcej ludzi), które nie są w stanie osiągnąć wystarczającej skali produkcji, aby przy ciągle rosnących kosztach (energii, logistyki, kosztów finansowych w tym trudnościami w dostępie do kredytu obrotowego, itp.) zaoferować niższe ceny. Firmy te nie mają zazwyczaj podstawowego atutu rynkowego czyli silnych marek, co powoduje, że z nich właśnie rezygnują w pierwszej kolejności konsumenci, których nastroje sukcesywnie i szybko się pogarszają.

Niestety liczby wskazują, że optymizm Ministra Rolnictwa jest nieuzasadniony. Według badań AC Nielsena aż 36 proc. konsumentów deklaruje, że będzie oszczędzać na żywności (czytaj kupować żywność tańszą). Dla porównania tylko 16 proc. deklaruje oszczędności na alkoholu i papierosach. Jak to się odbije na rolnikach - pozostawiam tę analizę dla optymistów z resortu. Ten trend jest już coraz bardziej widoczny na polskim rynku.

Jaki z tego wniosek dla Pana Ministra? Bardzo prosty i szeroko reklamowany: czyny nie cuda uratują polską gospodarkę (nie koniecznie te czyny z bilbordów i reklam), a bezsensowny optymizm może zrobić więcej szkód niż uzasadniony pesymizmu.

Ps.

Jako kraj i naród jesteśmy w stanie permanentnego kryzysu praktycznie od momentu, kiedy umarł ostatni z Jagiellonów. Nie załatwili nas nasi sąsiedzi (rozbiory) to i bankowcy nas nie wykończą, byleby tylko władza zamiast bawić się w public relations (kiedyś to się po prostu nazywało propagandą sukcesu), zabrała się wreszcie do roboty.

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AB 20-03-2009, 13:13:
Bardzo ciekawi i madry punkt widzenia. A tak naprawdę ma olbrzymie znaczenie dla przemysłu spozywczego i stwarza szanse na przetrwanie
  • dobra cena 14-03-2009, 21:59:
Odniosę się do tego optymisty na stołku rządowym .
Szkoda , że niezna lub może nie pamięta pan starej
maksymy - lepiej z mądrym zgubić niż z niemądrym znależć ( jedno słowo celowo zmienione ) .
  • xyz 13-03-2009, 22:02:
Lubię kiedy Ktoś z poważnych ludzi krytykuje PSL-owskiego ministra i mam pytanie czy za rok Polska będzie miała pszenicę na chleb.Oni prowadzą rolników do upadłości!!!!!!!

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH