Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PAIiIZ uczy przedsiębiorców, jak prowadzić biznes w Chinach

  • Autor: PAP
  • Data: 18-12-2014, 23:54

Jak prowadzić biznes w Chinach, jakich pułapek unikać przy prowadzeniu interesów z Państwem Środka, ze szczególnym uwzględnieniem rynku spożywczego, pokazała w czwartek Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Uczestnicy szkolenia "Jak smakuje Państwo Środka" przypomnieli, że Chiny to potencjalnie największy rynek spożywczy na świecie, który liczy 1,3 mld konsumentów. Rośnie tam liczebność klasy średniej, która chce spróbować nowych produktów, w dodatku bardzo wysoko ceni jakość żywności z Europy.

Prezes PAIiIZ Sławomir Majman przypomniał, że obecnie bilans handlowy Polski i Chin ma stosunek 1 do 9. Jego zdaniem, by go bardziej zrównoważyć potrzebny jest duży wysiłek i zapał polskich przedsiębiorców oraz wsparcie polskiego rządu.

"Rynek spożywczy w Chinach to czwarty co do wielkości rynek w świecie dla artykułów spożywczych, to rynek coraz bardziej rozwijający się - powiedział Majman. - Uznaliśmy, że tym absolutnym priorytetem jeżeli chodzi o zwiększenie eksportu do Chin z Polski, jest przemysł spożywczy i przetwórstwo żywności".

Według szefa PAIiIZ duży wpływ na chińskich konsumentów miały m.in. skandale żywieniowe, stąd też pojawiło się duże zapotrzebowanie na produkty spożywcze z zewnątrz.

Prowadzący szkolenie podkreślili jednak, że Chin nie można traktować jako jednolitego rynku. Ich zdaniem to sieć rynków lokalnych, na których obowiązują odmienne przyzwyczajenia, uzależnione geografią.

Obecnie Polska do Chińskiej Republiki Ludowej eksportuje głównie maszyny, produkty technologiczne i miedź. Żywność - m.in. mięso wieprzowe, drób, produkty mleczarskie i słodycze - stanowią zaledwie 1 proc. polskiego eksportu. Jednak to, co w Polsce jest produktem codziennym, dla Chińczyków może mieć wartość ekskluzywną, stąd mogą być dla nich wartościowym prezentem - wskazali prowadzący.

Według kierowniczki Centrum współpracy gospodarczej Polska-Chiny w PAIiIZ Ivy You Yang Chińczycy mają niskie zaufanie do swoich produktów spożywczych m.in. z powodu zawartej w nich chemii, a to daje Polsce szanse na eksport żywności. Uznała też, że Chiny mogą zastąpić w Polsce rynek rosyjski. Inne szanse biznesowe dostrzega w turystyce, turystyce medycznej i usługach.

Dyrektor oddziału PAIiIZ w Szanghaju Andrzej Juchniewicz powiedział, że na rynku chińskim działa 301 polskich eksporterów, panuje też bardzo dobry klimat w relacjach Chiny-Europa Środkowa. Przedsiębiorcom wchodzącym do Państwa Środka zalecił "wejście punktowe", a więc rozpoczęcie działalności w jednym regionie kraju, gdyż - jak zauważył - to co podoba się klientom w Szanghaju, nie musi podobać się mieszkańcom Kantonu.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH