Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PARP: 50 proc. firm prawie wcale nie odczuło kryzysu

  • Autor: PAP
  • Data: 10-05-2010, 14:25
PARP: 50 proc. firm prawie wcale nie odczuło kryzysu

Około 50 proc. małych i średnich firm w Polsce uważa, że światowy kryzys finansowy prawie wcale nie wpłynął na ich działalność - wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Szefowa PARP Bożena Lubińska-Kasprzak podkreśliła na poniedziałkowej konferencji prasowej, że polskie firmy - małe i średnie - nie odczuły nadmiernie skutków kryzysu gospodarczego. Oceniła, że przedsiębiorstwa bały się w tym czasie bardziej ograniczeń biurokratycznych, problemów prawno-podatkowych, niż samego kryzysu.

Z badania PARP wynika, że co trzecia firma nie podjęła żadnych działań, które miałyby ją chronić przed zawirowaniami na rynkach finansowych. 49 proc. przedsiębiorstw skupiło się głównie na ograniczaniu kosztów działalności. 21 proc. badanych firm skoncentrowało się na poszukiwaniu nowych rynków, a około 14 proc. odłożyło planowane inwestycje.

"Optymistyczne jest to, że niewiele z nich redukowało zatrudnienie" - oceniła prezes PARP. Dodała, że przedsiębiorstwa szukają częściej pracowników doświadczonych, uczciwych, pracowitych, aniżeli kreatywnych, innowacyjnych, którzy mogliby wprowadzić do firmy myślenie strategiczne.

Na redukcję zatrudnienia zdecydowało się 4 proc. respondentów, a podwyżki płac wstrzymało 12 proc. ankietowanych.

Lubińska-Kasprzak poinformowała, że MSP opierają swoje finansowanie głównie na środkach własnych, nie zaciągają kredytu. "Skutki kryzysu gospodarczego, w tym słaba dostępność do kredytu, nie wpłynęły znacząco na ich działalność" - powiedziała.

Prezes PARP zwróciła uwagę, że MSP w obliczu kryzysu nie opierały swojej działalności na planach strategicznych. "50 proc. firm nie myśli w ogóle o swoim rozwoju, zdobywaniu nowych rynków. 72 proc. przedsiębiorstw nie ma procedur zarządzania ryzykiem, pozwalających na ich funkcjonowanie w kryzysie" - wyjaśniła.

Zaznaczyła jednak, że "firmy zaczynają powoli uczyć się myślenia strategicznego; tworzenia planów funkcjonowania kryzysowego".

Z badania wynika, że podmioty z Polski Wschodniej mają większe plany inwestycyjne niż przedsiębiorstwa z pozostałej części regionu. Chodzi o województwa: podlaskie, podkarpackie, lubelskie, warmińsko-mazurskie i świętokrzyskie. "Być może jest to związane z tym, iż wiele (unijnych - PAP) programów rozwojowych jest realizowanych na tych terenach" - zaznaczyła.

W ciągu ostatnich trzech lat 17 proc. firm przeprowadziło inwestycje, a 16 proc. badanych planuje je w 2010 roku.

Prawie 20 proc. przedsiębiorców jest zdania, że działanie w oparciu o sformalizowaną strategię utrudniłoby ich funkcjonowanie. Ok. 40 proc. badanych uważa, że jasno sprecyzowany plan jest najlepszym rozwiązaniem na czas kryzysu.

Badanie, na zlecenie PARP, zostało zrealizowane przez Pentor Research International w okresie grudzień 2009 - styczeń 2010. Wzięło w nim udział 1206 firm. Zostało ono powtórzone w kwietniu br. na próbie 300 przedsiębiorstw.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 904) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH