Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PARP: Ponad połowa małych i średnich firm w Polsce nie posiada strategii rozwoju

  • Autor: portalspozywczy.pl / PARP
  • Data: 27-01-2014, 11:37

Ponad połowa małych i średnich firm w Polsce nie posiada strategii rozwoju - wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącego planowania strategicznego w firmach. Tylko 31 proc. ankietowanych deklaruje posiadanie wizji swojej działalności, z czego jedynie 10 proc. spisuje ją w formie dokumentu. Ponadto plany strategiczne tworzone przez polskich przedsiębiorców nie uwzględniają mierzalnych celów. Zdaniem ekspertów PARP źródłem wniosków niezbędnych przy planowaniu krótko i długookresowych planów strategicznych jest analiza kapitału ludzkiego. Z kolei badania PARP i SGH nad pomiarem KL w firmach pokazują, że polscy przedsiębiorcy co prawda wykazują zainteresowanie tym tematem, ale regularne analizy swoich kadr przeprowadza zaledwie 15 proc. z nich.

Dla osób pracujących nad strategią firmy najczęstszym problemem jest brak wystarczających danych, dzięki którym można by było wysnuć rzetelnie uzasadnione wnioski. Dotyczy to również danych na temat posiadanego i wykorzystywanego kapitału ludzkiego. Specjaliści i menadżerowie HR nie mogąc ocenić np. rentowności zasobów ludzkich, mają obawy przed tworzeniem planów rozwoju pracowników czy podejmowaniem radykalnych decyzji personalnych, np. w kontekście zwolnień, tworzenia nowych miejsc pracy, ale przede wszystkim inwestowania w działania podnoszące kwalifikacje zespołu. W obliczu braku miarodajnych prognoz, wyznaczanie kierunku strategicznego rozwoju całej firmy bardziej przypomina wróżenie z fusów. Niezwykle istotne jest zatem przeanalizowanie i określenie najważniejszych danych, które pomogą rozpoznać kluczowe wyzwania firmy w kontekście zarządzania kadrami.

Z badań PARP i SGH, które stały się uzasadnieniem uruchomienia projektu „Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa" wynika, że głównym wskaźnikiem kapitału ludzkiego obliczanym i wykorzystywanym przez przedsiębiorców są przede wszystkim koszty związane z wynagrodzeniem - tak wskazało prawie 75 proc. mikro i małych firm, 85 proc. średnich oraz 88 proc. dużych. Większość z nich, zwłaszcza dużych przedsiębiorstw, dodatkowo zwraca uwagę na wskaźniki absencji pracowników oraz kosztów związanych ze szkoleniami. Znacząca część przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 250 pracowników oblicza także mierniki fluktuacji i czasu zastąpienia pracownika, kosztów związanych z rotacją pracowników, odsetkiem przeszkolonych pracowników, czasu przeznaczonego na szkolenia oraz doświadczenia pracowników.

Opieranie się jedynie na tych wskaźnikach nie pokazuje w pełni faktycznej sytuacji firmy. Przedsiębiorcy skupiają się na wzroście kosztów związanych ze szkoleniami, ale nie mają czasu na zastanowienie się co taka inwestycja przyniesie w dalszej perspektywie dla rozwoju całej firmy. Chcąc w rzetelny sposób stworzyć strategię firmy, która zapewni długofalowy, dynamiczny rozwój i zagwarantuje wysoko wykwalifikowaną, zaangażowaną kadrę, warto podczas analiz starać się obiektywnie identyfikować prawdziwe problemy, z jakimi konfrontuje się firma w kontekście zarządzania pracownikami. To właśnie na tym etapie przedsiębiorcy znajdą zastosowanie dla tworzonego przez nas narzędzia pomiaru wartości kapitału ludzkiego (w skrócie nazwanego NKL) - tłumaczy Dr. Łukasz Sienkiewicz, koordynator merytoryczny projektu "Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa" z ramienia SGH.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • odpowiedź 28-01-2014, 10:18:
Nie zawieram nowych umów eksportowych ani z polskimi odbiorcami bo nie wiem i nie mam pewności, że jutro urzędnik reprezentujący ministerstwo rolnictwa nie przyjdzie i nie powie, że on uważa, że robię źle i nie wstrzyma mi produkcji a wtedy zostanę z karami za brak realizacji umów. Tak się dzieje od kilku lat więc moje obawy są uzasadnione. Nie inwestuję także w zakład bo nie znam jutra co przyjdzie do głowy polskiemu urzędnikowi.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 347) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH