Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PARP: Ponad połowa małych i średnich firm w Polsce nie posiada strategii rozwoju

  • Autor: portalspozywczy.pl / PARP
  • Data: 27-01-2014, 11:37

Ponad połowa małych i średnich firm w Polsce nie posiada strategii rozwoju - wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącego planowania strategicznego w firmach. Tylko 31 proc. ankietowanych deklaruje posiadanie wizji swojej działalności, z czego jedynie 10 proc. spisuje ją w formie dokumentu. Ponadto plany strategiczne tworzone przez polskich przedsiębiorców nie uwzględniają mierzalnych celów. Zdaniem ekspertów PARP źródłem wniosków niezbędnych przy planowaniu krótko i długookresowych planów strategicznych jest analiza kapitału ludzkiego. Z kolei badania PARP i SGH nad pomiarem KL w firmach pokazują, że polscy przedsiębiorcy co prawda wykazują zainteresowanie tym tematem, ale regularne analizy swoich kadr przeprowadza zaledwie 15 proc. z nich.

Dla osób pracujących nad strategią firmy najczęstszym problemem jest brak wystarczających danych, dzięki którym można by było wysnuć rzetelnie uzasadnione wnioski. Dotyczy to również danych na temat posiadanego i wykorzystywanego kapitału ludzkiego. Specjaliści i menadżerowie HR nie mogąc ocenić np. rentowności zasobów ludzkich, mają obawy przed tworzeniem planów rozwoju pracowników czy podejmowaniem radykalnych decyzji personalnych, np. w kontekście zwolnień, tworzenia nowych miejsc pracy, ale przede wszystkim inwestowania w działania podnoszące kwalifikacje zespołu. W obliczu braku miarodajnych prognoz, wyznaczanie kierunku strategicznego rozwoju całej firmy bardziej przypomina wróżenie z fusów. Niezwykle istotne jest zatem przeanalizowanie i określenie najważniejszych danych, które pomogą rozpoznać kluczowe wyzwania firmy w kontekście zarządzania kadrami.

Z badań PARP i SGH, które stały się uzasadnieniem uruchomienia projektu „Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa" wynika, że głównym wskaźnikiem kapitału ludzkiego obliczanym i wykorzystywanym przez przedsiębiorców są przede wszystkim koszty związane z wynagrodzeniem - tak wskazało prawie 75 proc. mikro i małych firm, 85 proc. średnich oraz 88 proc. dużych. Większość z nich, zwłaszcza dużych przedsiębiorstw, dodatkowo zwraca uwagę na wskaźniki absencji pracowników oraz kosztów związanych ze szkoleniami. Znacząca część przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 250 pracowników oblicza także mierniki fluktuacji i czasu zastąpienia pracownika, kosztów związanych z rotacją pracowników, odsetkiem przeszkolonych pracowników, czasu przeznaczonego na szkolenia oraz doświadczenia pracowników.

Opieranie się jedynie na tych wskaźnikach nie pokazuje w pełni faktycznej sytuacji firmy. Przedsiębiorcy skupiają się na wzroście kosztów związanych ze szkoleniami, ale nie mają czasu na zastanowienie się co taka inwestycja przyniesie w dalszej perspektywie dla rozwoju całej firmy. Chcąc w rzetelny sposób stworzyć strategię firmy, która zapewni długofalowy, dynamiczny rozwój i zagwarantuje wysoko wykwalifikowaną, zaangażowaną kadrę, warto podczas analiz starać się obiektywnie identyfikować prawdziwe problemy, z jakimi konfrontuje się firma w kontekście zarządzania pracownikami. To właśnie na tym etapie przedsiębiorcy znajdą zastosowanie dla tworzonego przez nas narzędzia pomiaru wartości kapitału ludzkiego (w skrócie nazwanego NKL) - tłumaczy Dr. Łukasz Sienkiewicz, koordynator merytoryczny projektu "Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa" z ramienia SGH.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • odpowiedź 28-01-2014, 10:18:
Nie zawieram nowych umów eksportowych ani z polskimi odbiorcami bo nie wiem i nie mam pewności, że jutro urzędnik reprezentujący ministerstwo rolnictwa nie przyjdzie i nie powie, że on uważa, że robię źle i nie wstrzyma mi produkcji a wtedy zostanę z karami za brak realizacji umów. Tak się dzieje od kilku lat więc moje obawy są uzasadnione. Nie inwestuję także w zakład bo nie znam jutra co przyjdzie do głowy polskiemu urzędnikowi.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 093) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH