Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Partner w kancelarii DZP na FRSiH: konsolidacja małych firm jest oczekiwana, ale są bariery do pokonania

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 09-11-2017, 10:17
Partner w kancelarii DZP na FRSiH: konsolidacja małych firm jest oczekiwana, ale są bariery do pokonania
Robert Niczyporuk, partner w kancelarii DZP fot. PTWP

W sektorze rolno-spożywczym w segmentach bardzo rozdrobnionych, w firmach rodzinnych, istnieje oczekiwanie na konsolidację, jednak jest kilka barier do pokonania - mówił podczas X Forum Rynku Spożywczego i Handlu Robert Niczyporuk, partner w kancelarii DZP (Praktyka Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć).

Konsolidacja w Polsce następuje, ale więcej się o niej mówi niż naprawdę się dzieje. Jakie są bariery dla konsolidacji, fuzji i przejęć? 

- Myślę, że barier jest kilka. Zmiana pokoleniowa gdzieniegdzie nastąpiła, gdzieniegdzie następuje, ale generalnie jeszcze nie nastąpiła. Ona powinna wpływać na konsolidację po pierwsze dlatego, że przejęcie biznesu przez członków rodziny i kolejne pokolenie - jak pokazują statystyki - jest rzadsze niż częstsze tzn. drugie pokolenie przejmuje biznes w 20-30 proc., a trzecie w kilku procentach. To pokazuje, że coś tu się musi wydarzyć. A zatem pierwsza bariera to czas, a ten czas wydaje mi się, że jest już bardzo krótki - mówił Robert Niczyporuk w trakcie debaty zatytułowanej „Sukcesja i ekspansja: droga od lokalnej firmy do globalnego koncernu”.

- Druga bariera to siła założyciela. Większość firm powstało po roku 1990, a skoro powstały po roku 90-tym, to powstały z niczego, stąd założyciel ma siłą rzeczy silną pozycję i jest bardzo mocno zrośnięty ze swoim przedsiębiorstwem. I ta jego siła to ogromny atut, ale też i bariera trudna do pokonania w zakresie konsolidacji. Często firma to osoba, czyli założyciel, właściciel i prezes, który jest alfą i omegą - dodał.

- Dużą barierą są też oczekiwania finansowe tzn. właściciele biznesów, które kwalifikowałyby się do konsolidacji, sprzedaży czy połączenia, zbyt rozwijają się w swoich oczekiwaniach i trudno wtedy negocjować tak rozbieżne wyliczenia – mówił też partner w kancelarii DZP.

- Kolejną barierą jest złożoność procesu, a sam proces trudno się przeprowadza. To często są wielomiesięczne procesy. Na to też nakładają się cechy osobiste założyciela, bo właściciele czy twórcy biznesu to osoby bardzo silne i w takim procesie może być to trudny orzech do zgryzienia – wskazywał Robert Niczyporuk.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 641) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.