REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

PIH: Zmiany w ustawie o cenach, będą kary dla małych sklepów

  • Autor: PIH
  • Data: 19-05-2014, 10:39

Komisja Sejmowa zakończyła pracę nad ustawą o cenach, projekt trafi 20 maja do Komisji Senackiej. Istotną zmianą ma być zniesienie obowiązku metkowania ceną pojedynczych produktów.

REKLAMA

Obecnie każda sztuka towaru o wartości wyższej niż 5 zł musi być oznaczona ceną poprzez metkę lub informację zawartą w kodzie kreskowym. Większe sklepy spełniały te wymogi korzystając z systemów informatycznych, w mniejszych towary są ręcznie znakowane naklejkami. Jest to bardzo czasochłonne, więc na zmianie skorzystają głównie małe sklepy, z pewnością standard obsługi się poprawi, a może mieć to wpływ również na ceny. Jest to ułatwienie dla przedsiębiorców. Po wejściu w życie ustawy należało będzie uwidocznić cenę na wywieszce bezpośrednio przy towarach w sposób niebudzący wątpliwości, że chodzi o dany produkt - wyjaśnia Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Kary za niedopełnienie tych obowiązków to maksymalnie 20 000 zł przy jednorazowym naruszeniu, a przy trzech przypadkach w roku może to być nawet 40 000 zł.

- Proponowane kary są zdecydowanie za wysokie, a wręcz mordercze dla małych rodzinnych sklepów, należy pamiętać, że uchybienia mogą wynikać nie ze złej woli, a po prostu z błędów ludzkich czy technicznych. Taka wysokość kar jest całkowicie nieproporcjonalna - warto zwrócić uwagę, że np. przy kradzieży towarów ze sklepu wartych np. 400 zł mandat dla sprawcy wynosi zwykle do 500 zł, a błędne oznaczenie ceny w projekcie ustawy karze się grzywną do 40 000 zł ! Ustawa zakłada także, że w przypadku wątpliwości co do ceny produktu, konsument ma prawo żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego korzystniejszej. Nie jest to rozwiązanie wymagane w każdej sytuacji, a do rozpatrzenia indywidualnie przez sąd. Niepokojący jest natomiast zapis wymagający informowania o przyczynie obniżki produktu, jest to zrozumiałe w przypadku wad towaru, jednak nie ma takiej potrzeby, gdy promocja wynika po prostu z polityki marketingowej firmy, konieczność publikowania takiej informacji wymusza naruszenie tajemnicy handlowej - komentuje Chilicka.

Jeżeli ustawa zostanie ostatecznie przyjęta przez Sejm, Senat i podpisana przez Prezydenta może wejść w życie już po wakacjach.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AS 20-05-2014, 10:02:
Złe wystawienie ceny powinno być karane tak jak inne wykroczenia czyli mandatem do 500 złotych a nie karami wyższymi niż orzeka się za przestępstwa. To jest paranoja. Ale wszyscy wiemy, że rządowi chodzi o zniszczenie drobnych sklepów i sklepikarzy, którzy ośmielili się jeszcze coś w Polsce prowadzić.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH