REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

PiS chce zmian w ustawie o funduszach promocji

  • Autor: PAP
  • Data: 12-02-2012, 13:08

Posłowie PiS chcą zmian w ustawie o funduszach promocji, w Sejmie złożyli projekt nowelizacji tej ustawy. Nowe przepisy miałyby zobowiązać importerów żywności do wpłat na te fundusze. Obecnie do wpłat na fundusze promocji zobowiązane są podmioty skupujące produkty rolne.

REKLAMA

W ocenie wnioskodawców istnieje potrzeba obciążenia takimi wpłatami także firmy importujące produkty rolno-spożywcze na takich samych zasadach jak firmy zajmujące się skupem tych produktów w kraju.

Jak uzasadniają autorzy projektu nowelizacji, "pozwoli to na ochronę rodzimego rynku producentów rolnych, a ponadto zwiększy nakłady na Fundusze Promocji, co z kolei pozwoli na efektywniejsze wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych".

Druga zmiana polega na rozszerzeniu kręgu podmiotów, które mogą się starać o wsparcie z Funduszu Promocji. Obecnie mogą to robić jedynie organizacje o zasięgu ogólnokrajowym, co zamyka dostęp do pieniędzy organizacjom regionalnym. Wnioskodawcy proponują, aby również te organizacje mogły korzystać z tych środków.

Ustawa o funduszach promocji weszła w życie 1 lipca 2009 r. Powołano osiem funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego.

Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe, zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe. O wydatkach danego funduszu decyduje komisja zarządzająca.

Od momentu powstania do końca 2011 r. najwięcej zgromadził fundusz promocji mleka - 30,6 mln zł. Fundusz promocji mięsa wieprzowego - 18,7 mln zł; drobiowego - 15,3 mln zł; owoców i warzyw - 11,3 mln zł. Najmniejsze środki są były w dyspozycji funduszu promocji mięsa owczego - tylko 39 tys. zł.

Wszystkie fundusze w okresie 1 lipca 2009 do 31 grudnia 2011 zebrały 92,1 mln zł, a wydatki w tym okresie były na poziomie 62 mln zł. ARR szacuje, że w 2012 r . na fundusze wpłynie 37,8 mln zł, wydatki zaś wyniosą ponad 70 mln zł (część to zobowiązania z lat poprzednich).

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ministerstwo Rolnictwa i Kultury 12-02-2012, 23:55:
Wynika z tego że wydano więcej niż zarobiono. Czyli jak jest kasa to poszalejmy po targach na całym świecie! Szkoda tych kilkudziesięciu milionów wyrzuconych w błoto. Tylko "Szkalnka Mleka" była dobrym i skutecznym pomysłem. Resztą "obdzielili" się działacze wszelkiej maści i poszła w większości na chybione projekty. A jak człowiek chce eksportować to musi wszystko sam robić bo z nikąd pomocy czy rady. Cholera przyjrze sie tym wydatkom.
  • wektor 12-02-2012, 22:26:
Coś w tym jest bo obecnie polscy rolnicy płacą na promocję żywności wymienione w artykule stawki a promować za te pieniądze można żywność ale już nie wolno promować je jako polskie , natomiast z takowej promocji głównie skorzystają wielkie sieci handlowe które niestety nie są polskie i sprzedają produkty pochodzące ze swoich krajów .Logiczne więc jest że przywożąc towary do Polski i je sprzedając powinni taką opłatę wnosić a nie korzystać z promocji opłacanej przez Polskich rolników .

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH