Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PKP PLK: Ruszą dwie inwestycje kolejowe łączące Małopolskę i Śląsk

  • Autor: PAP
  • Data: 02-10-2017, 12:39
PKP PLK: Ruszą dwie inwestycje kolejowe łączące Małopolskę i Śląsk
Fot. shutterstock

PKP PLK podpisały w poniedziałek z wykonawcami dwie umowy na modernizacje odcinków tras kolejowych łączących Małopolskę i Śląsk: E30 między Krzeszowicami i Trzebinią o wartości blisko 600 mln zł oraz nr 93 Trzebinia-Oświęcim za 303 mln zł.

Jak podkreślił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, podpisane właśnie wielomilionowe umowy zwiększają wartość zakontraktowanych w tym roku zadań w ramach Krajowego Programu Kolejowego do blisko 16 mld zł. Według niego do końca tego roku powinny zostać zawarte umowy na ponad 20 mld zł.

"To wielkie wyzwanie realizowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, kierowany przez premier Beatę Szydło" - zaznaczył Adamczyk.

Według niego szczególne znaczenie ma pierwsza z podpisanych w poniedziałek umów na odcinek między Krzeszowicami i Trzebinią, stanowiący fragment magistrali E30 Kraków-Katowice. Inwestycja ta, ostatni realizowany fragment tej trasy, notuje kilkuletnie opóźnienie - powinna być gotowa w kwietniu 2014 r. - przypomniał szef resortu infrastruktury.

Według prezesa PKP PLK ostatni odcinek i cała trasa Kraków-Katowice powinny być gotowe w 2020 r. Wtedy pociągi pojadą nią z prędkością 160 km/h, co pozwoli im pokonać trasę między stolicami woj. małopolskiego i śląskiego w ciągu godziny.

Umowę na wykonanie inwestycji podpisano z konsorcjum Torpolu i Budimeksu. Wartość planowanych prac to blisko 600 mln zł. Za pieniądze te przebudowanych będzie 47 km torów i sieci trakcyjnej, oraz 45 obiektów inżynieryjnych. Powstanie nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Trzebini, a także przebudowane zostaną perony w Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice - Kraków (w tytułach projektów podawany jest odcinek Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała się zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie całą inwestycję wartą 2 mld zł podzielono na odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowały harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków przewiduje przyjęty 23 listopada 2016 r. przez rząd zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. (KPK). Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcie unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 944) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH