Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Plastik w 2018 i 2019 roku: Widmo regulacji nad branżą spożywczą

W Wielkiej Brytanii wybrano słowo roku 2018 r. Został nim termin „single-use”, który po polsku znaczy tyle, co “jednorazowego użytku”. Słowo roku 2018 r. zwraca uwagę na ogromny problem z plastikowymi śmieciami. Szacuje się, że w 2050 r. w oceanach będzie tyle samo plastiku, co ryb - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paulina Kaczmarek, Manager, Sustainability Consulting, Deloitte.

Plastik w 2018 i 2019 roku: Widmo regulacji nad branżą spożywczą
Paulina Kaczmarek, Manager, Sustainability Consulting, Deloitte. Fot. Materiały prasowe

- Branża spożywcza jest jednym z głównych odbiorców opakowań z tworzyw sztucznych.  Duży udział sektora spożywczego w całym rynku opakowań ma istotne znaczenie dla stałego wzrostu ogólnej produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych. Opakowania z tworzyw sztucznych mają wiele zalet – przedłużają trwałość i przydatność do spożycia wielu produktów spożywczych, są lekkie i ich zastosowanie obniża zużycie paliw - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paulina Kaczmarek, Manager, Sustainability Consulting w Deloitte.

- Jednakże, w związku z faktem, że co drugi śmieć znaleziony w morzu i na plaży to jednorazowe przedmioty z tworzyw sztucznych, Komisja Europejska prowadzi prace nad projektem dyrektywy dotyczącej dziesięciu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych - dodaje.

Tłumaczy że zgodnie z projektem dyrektywy, popieranej przez organizacje proekologiczne, ma być wprowadzony zakaz stosowania tworzyw sztucznych w niektórych produktach. Zakaz będzie miał zastosowanie do plastikowych sztućców, talerzy, słomek, mieszadełek do napojów – wszystkie te przedmioty będą musiały być produkowane wyłącznie z bardziej zrównoważonych materiałów.

- Państwa członkowskie będą musiały ograniczyć korzystanie z plastikowych pojemników na żywność i kubków na napoje. Dalej, projekt przewiduje nałożenie na producentów obowiązku pokrywania kosztów gospodarowania odpadami i ich usuwania, a także kosztów działań informacyjnych dotyczących pojemników na żywność, opakowań (np. na chipsy i słodycze), pojemników i kubków na napoje - wyjaśnia ekspertka.

- Państwa członkowskie będą zobowiązane zadbać do 2025 r. o to, aby 90 proc. jednorazowych butelek na napoje z tworzyw sztucznych było zbierane, na przykład poprzez systemy kaucji - dodaje.

- Rok 2018 to rok niepokoju branży spożywczej – branża nie wyobraża sobie życia bez plastiku. W pierwszej połowie 2019 r. zapadnie decyzja czy i w jakim zakresie dyrektywa wejdzie w życie. Jeśli tak, to przedsiębiorcy będą mieli dwa lata na dostosowanie się do dyrektywy - mówi.

Podkreśla, że niezależnie, od finalnych decyzji,  część przedsiębiorców, głównie w Europie Zachodniej, już teraz ogłasza strategie dototyczące wykorzystania tworzyw sztucznych i uruchamiania programu „zero waste”.

więcej informacji:

plastik RSS ALERT    /    Paulina Kaczmarek RSS ALERT    /    Deloitte RSS ALERT    /    branża spożywcza RSS ALERT    /    przemysł spożywczy RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Anna 2018-12-19 19:18:46
    Wystarczyłaoby uzywac materialy z KONOPII !!!! I problemu z plastikiem by NIE BYŁO !!! No ale konopie, które sa pra- slowianska roslina, która zywi. leczy, ubiera i wyposaża - została podstepnie ZAKAZANA :((( na rzecz lobby firm petrochemicznych, które sa twórcami i beneficjentami przemysłu tworzyw sztucznych.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.88.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.