Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PMR: Rynek IT wychodzi z kryzysu

  • Autor: PAP
  • Data: 28-08-2010, 10:12

Polski rynek teleinformatyczny wychodzi z kryzysu. Jego wartość wzrośnie w 2010 r. o ponad 3 proc. do ok. 25 mld zł - prognozuje firma analityczna PMR. Eksperci szacują, że w 2011 r. możliwy jest wzrost dwucyfrowy.

W 2009 roku polski rynek IT spadł o 10,1 proc. - z 26,9 mld zł do 24,2 mld zł. Zdaniem ekspertów, te złe wyniki ubiegłego roku to m.in. wynik załamania na rynku komputerów przenośnych. Mniejszemu popytowi, szczególnie w pierwszej połowie 2009 r., towarzyszył wzrost cen importowanego sprzętu spowodowany niekorzystnym kursem dolara. Analitycy podkreślają, że załamanie rynku IT w Polsce w 2009 r. jest wydarzeniem bez precedensu - wcześniej zdarzały się okresy stagnacji, ale spadek wartości rynku nie miał miejsca.

"Dla porównania, według naszych szacunków spadek rosyjskiego rynku IT w 2009 r. wyniósł 25 proc., a prognozowany wzrost w roku 2010 to 7 proc." - komentuje Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu o kondycji krajowego rynku IT.

Z prognoz wynika, że rynek sprzętu, który najbardziej ucierpiał na skutek kryzysu, będzie szybko odrabiał straty w latach 2010-2011. Klienci biznesowi, którzy masowo opóźniali wymianę sprzętu, będą częściej go kupować. Dojdzie więc do rzadko spotykanej na polskim rynku IT sytuacji, kiedy to wzrost rynku sprzętu będzie w latach 2010-2011 wyższy, niż oprogramowania i usług IT. W perspektywie 3-4 lat zarówno usługi jak i oprogramowanie będą rozwijać się jednak w szybszym tempie niż rynek sprzętu.

Z badań przeprowadzonych przez PMR wynika, że 83 proc. kadry menedżerskiej 200 największych polskich firm IT oczekuje wzrostu rynku IT w roku 2010 średnio o 7 proc., a w roku 2011 o 13 proc.

Trzy czwarte firm informatycznych przyznaje, że ich klienci ograniczyli wydatki na IT w 2009 r., w tym aż 45 proc. zaznacza, że były to znaczne ograniczenia. Klienci 17 proc. firm wydali na IT tyle samo, ile w 2008 r. Jedna na dziesięć firm przyznaje, że jej klienci nieznacznie zwiększyli wydatki.

Eksperci zapytali też kadrę zarządzająca ankietowanych firm o szanse rozwoju branży w związku z przygotowaniami do EURO 2012. Obecnie ponad połowa (54 proc.) respondentów dostrzega w turnieju piłkarskim dodatkową szansę rozwoju (o 10 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym i 3 punkty procentowe więcej niż dwa lata temu).

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 864) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.