Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Pokonać kryzysowe oblężenie

  • Autor: Andrzej Gantner
  • Data: 23-10-2008, 12:40

Trwają spekulacje, które branże polskiej gospodarki dotknie światowy kryzys finansowy. Czy jedną z jego ofiar będzie sektor produkcji żywności? Czy też wyjedziemy z tego obronną ręką?

Trudno w tej chwili jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Gdyby porównać produkty żywnościowe do produktów finansowych będących podstawą obecnego kryzysu, to musielibyśmy od ponad roku sprzedawać pięknie opakowane... powietrze. Nie jest to oczywiście możliwe, gdyż nasi klienci po prostu nie kupiliby takich produktów. Biorąc to pod uwagę, można śmiało powiedzieć, że sektor żywnościowej stoi na solidnych fundamentach relatywnie szybkiego obrotu towarowego, za który firmy otrzymują prawdziwą, nie wirtualną gotówkę. Popyt na produkty żywnościowe w odróżnieniu od domów, samochodów i tym podobnych dóbr jest relatywnie sztywny, bo przecież jeść trzeba, a bez samochodu da się przeżyć. Jednakże ewentualna długotrwała recesja może wpłynąć na zmiany w strukturze zakupów produktów żywnościowych. Popyt na produkty spoza podstawowego koszyka żywnościowego takie jak słodycze, napoje, produkty typu premium, produkty funkcjonalne, może ulec czasowemu obniżeniu, a dotychczasowy dynamiczny rozwój tych branż wyhamowaniu. Nie wykluczona jest też obniżka cen żywności, wynikająca z zaostrzającej się konkurencji na rynku wewnętrznym i zewnętrznym, ale jej skutki dla przemysłu powinny być łagodzone spadkiem cen surowców rolnych - co potwierdza moją tezę sprzed kilku miesięcy, że głównymi ofiarami wysokich cen w 2007 r. będą rolnicy.

Innym niebezpieczeństwem jest spadek popytu konsumenckiego w krajach, które są głównymi importerami polskich produktów. Czy zaciskający pasa konsumenci z Niemiec, Francji, Anglii i innych krajów Unii wybiorą właśnie produkty z Polski, czy będziemy konkurencyjni cenowo na tych rynkach?. Wyniki eksportu za pierwsze półrocze 2008 (czyli przed kryzysem) nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Co prawda eksport wzrósł o prawie 18 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2007 roku, ale równocześnie wzrósł również import i to aż o 20 proc. Pocieszające jest jednak to, że eksport wzrósł mimo niekorzystnego kursu złotego oraz to, że kurs ten w ciągu ostatniego miesiąca znacząco się zmienił na korzyść eksporterów. Być może więc światowy kryzys jest szansą na zajęcie części rynków europejskich, na których pozycja rodzimych producentów (działających w warunkach większej destabilizacji rynków finansowych niż firmy w Polsce) ulegnie osłabieniu. Obawiam się jednak, że nawet jeżeli taka szansa się pojawi, to nie zdołamy jej w pełni wykorzystać. Oczywiście kłania się tutaj brak długofalowej strategii rozwoju eksportu w połączeniu z uporczywym dążeniem Ministerstwa Rolnictwa do pozbawienia przemysłu żywnościowego funduszy unijnych przeznaczonych na poprawę konkurencyjności i rozwój.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 138) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH