REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polacy boją się wzrostu cen

  • Autor: PAP
  • Data: 05-12-2012, 20:54
Polacy boją się wzrostu cen
97 proc. Polaków przyznaje, że ceny towarów i usług w Polsce rosną

64 proc. Polaków obawia się, że rosnące ceny spowodują, że w przyszłym roku trzeba będzie ograniczyć zakupy żywności, a 65 proc. deklaruje, że będzie mogło kupić mniej odzieży i butów - wynika z sondażu CBOS.

REKLAMA

W badaniu, przeprowadzonym w dniach 4-10 października 2012 r. na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski liczącej 1007 osób, pytano Polaków o ich odczucia związane z cenami towarów i usług oraz o to, jak ich zdaniem, będą się one kształtować w przyszłym roku.

97 proc. badanych przyznało, że ceny towarów i usług w Polsce rosną. 68 proc. respondentów oceniło, że wzrost cen jest bardzo duży, a 29 proc., że umiarkowany. Zaledwie jeden na stu respondentów uważa, że ceny się nie zmieniają, a taki sam odsetek mówi o ich niewielkim spadku. 1 proc. badanych nie ma zdania na ten temat.

"Przekonanie o wzroście cen dominuje we wszystkich analizowanych grupach społeczno-demograficznych i jest w znacznym stopniu niezależne od sytuacji materialnej ankietowanych. Można jedynie zauważyć, że osoby lepiej sytuowane, uzyskujące najwyższe dochody, mieszkańcy największych aglomeracji, mający wyższe wykształcenie, a także najmłodsi respondenci stosunkowo częściej niż inni wskazują na niewielkie podwyżki, natomiast w pozostałych grupach mówi się na ogół o bardzo dużym wzroście cen" - czytamy w komunikacie z badania.

Biorąc pod uwagę ceny i przewidywane dochody, 64 proc. spodziewa się, że w przyszłym roku będzie mogło kupić mniej żywności niż obecnie, 25 proc. zakłada, że kupi jej tyle samo ile w roku obecnym, a 7 proc. przypuszcza, że kupią jej więcej. Podobne są prognozy dotyczące zakupów odzieży i obuwia. 65 proc. badanych przewiduje, że w przyszłym roku będą musieli ograniczyć wydatki na te produkty, 24 proc. sądzi, że stać ich będzie na takie same zakupy, a tylko 6 proc. uważa, że na większe.

Respondentów zapytano również, czy w ciągu ostatniego roku dokonali znaczniejszych zakupów. 3 proc. odpowiedziało, że samodzielnie lub wraz z członkami gospodarstwa domowego kupiło mieszkanie. 14 proc. nabyło w tym okresie samochód, 32 proc. - meble lub sprzęt gospodarstwa domowego, a 19 proc. - komputer stacjonarny bądź przenośny. 36 proc. przyznało, że kupiło jakiś inny sprzęt elektroniczny, np. telewizor, odbiornik radiowy, cyfrowy aparat fotograficzny lub kamerę, czytnik książek elektronicznych, telefon komórkowy.

"Z deklaracji wynika, że 43 proc. Polaków nie kupiło w tym czasie żadnego z wymienionych dóbr, jedna czwarta (25 proc.) nabyła coś z jednej kategorii, jedna piąta (19 proc.) - z dwóch, co dziesiąty (10 proc.) - z trzech, a nieliczni (3 proc.) - z czterech lub więcej" - czytamy w komunikacie.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 495) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH