Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Połowa dużych polskich firm planuje bezpośrednie inwestycje zagraniczne

  • Autor: PAP
  • Data: 07-11-2017, 11:40

Prawie połowa dużych polskich spółek planuje bezpośrednie inwestycje zagraniczne w ciągu najbliższych dwóch lat. Większość projektów ma mieć wartość między 40 a 400 mln zł - wynika z badania przeprowadzonego wśród krajowych firm na zlecenie PFR TFI.

Głównym kierunkiem ekspansji zagranicznej polskich firm jest Europa Zachodnia, gdzie chciałoby się rozwijać 53,1 proc. spośród przedsiębiorstw deklarujących plany inwestycji za granicą. Zaś 34,7 proc. deklaruje chęć inwestycji w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej. "Pierwsze projekty lokowane są zwykle blisko domu, gdzie polskie firmy czują się najlepiej" - powiedział Zbigniew Głuchowski, zarządzający Funduszem Ekspansji Zagranicznej we wtorek podczas prezentacji wyników badania.

Preferowaną formą finansowania ekspansji, jak zaznaczył, jest "kapitał dla zagranicznej spółki z opcją odkupu udziałów". 47,1 proc. badanych przedsiębiorstw planuje bezpośrednie inwestycje za granicą w ciągu nadchodzących dwóch lat, z czego dla dwóch trzecich jest to kolejna rozważana inwestycja bezpośrednia poza Polską, a dla pozostałej jednej trzeciej byłoby to "pierwsze wyjście z inwestycją za granicą".

"Nasze badanie potwierdziło obserwowaną od pewnego czasu tendencję rosnącej roli internacjonalizacji w strategiach polskich firm. Blisko połowa firm chce rozwijać się poza Polską" - wskazała prezes PFR TFI Ewa Małyszko. Dodała, że ponad połowa przebadanych firm nie planuje bezpośrednich inwestycji zagranicznych. "To olbrzymi niewykorzystany potencjał, który odpowiednio zagospodarowany mógłby się przyczynić do zwiększenia dynamiki wzrostu polskiego PNB" - oceniła.

Jak zaznaczyła, brak takich planów często wynika ze strategii koncentracji na rynku polskim, czasem podyktowanej brakiem pracowników z menedżerskim doświadczeniem. "Wśród ważnych powodów rezygnacji z inwestycji zagranicznych jest również brak finansowania bezpośrednio na projekt zagraniczny, a nie na bilans rozwijającej się polskiej spółki, któremu trudno przecież udźwignąć rosnący biznes międzynarodowy" - wyjaśniła Małyszko. Dodała, że instytucje, na których wzorowany jest zarządzany przez PFR TFI Fundusz Ekspansji Zagranicznej, powstały w innych krajach europejskich w celu wspierania prywatnych firm w wychodzeniu za granicę i "oferują formy finansowania z udziałem w ryzyku ekspansji".

Sytuacja makroekonomiczna w Polsce sprzyja krajowym przedsiębiorcom i umożliwia im rozwój biznesu poza Polską - wskazano. "Nie ma jednak jeszcze wśród przedsiębiorców pełnej wiedzy o dostępności bezpośredniego finansowania ekspansji zagranicznej" - mówił Głuchowski. Jak dodał, działający od dwóch lat Fundusz Ekspansji Zagranicznej, którego oferta sprofilowana jest pod kątem preferencji firm realizujących lub myślących o ekspansji zagranicznej, jest rozpoznawany przez blisko połowę ankietowanych firm (46,2 proc.).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 723) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.