Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Połowa dużych polskich firm planuje bezpośrednie inwestycje zagraniczne

  • Autor: PAP
  • Data: 07-11-2017, 11:40

Prawie połowa dużych polskich spółek planuje bezpośrednie inwestycje zagraniczne w ciągu najbliższych dwóch lat. Większość projektów ma mieć wartość między 40 a 400 mln zł - wynika z badania przeprowadzonego wśród krajowych firm na zlecenie PFR TFI.

Głównym kierunkiem ekspansji zagranicznej polskich firm jest Europa Zachodnia, gdzie chciałoby się rozwijać 53,1 proc. spośród przedsiębiorstw deklarujących plany inwestycji za granicą. Zaś 34,7 proc. deklaruje chęć inwestycji w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej. "Pierwsze projekty lokowane są zwykle blisko domu, gdzie polskie firmy czują się najlepiej" - powiedział Zbigniew Głuchowski, zarządzający Funduszem Ekspansji Zagranicznej we wtorek podczas prezentacji wyników badania.

Preferowaną formą finansowania ekspansji, jak zaznaczył, jest "kapitał dla zagranicznej spółki z opcją odkupu udziałów". 47,1 proc. badanych przedsiębiorstw planuje bezpośrednie inwestycje za granicą w ciągu nadchodzących dwóch lat, z czego dla dwóch trzecich jest to kolejna rozważana inwestycja bezpośrednia poza Polską, a dla pozostałej jednej trzeciej byłoby to "pierwsze wyjście z inwestycją za granicą".

"Nasze badanie potwierdziło obserwowaną od pewnego czasu tendencję rosnącej roli internacjonalizacji w strategiach polskich firm. Blisko połowa firm chce rozwijać się poza Polską" - wskazała prezes PFR TFI Ewa Małyszko. Dodała, że ponad połowa przebadanych firm nie planuje bezpośrednich inwestycji zagranicznych. "To olbrzymi niewykorzystany potencjał, który odpowiednio zagospodarowany mógłby się przyczynić do zwiększenia dynamiki wzrostu polskiego PNB" - oceniła.

Jak zaznaczyła, brak takich planów często wynika ze strategii koncentracji na rynku polskim, czasem podyktowanej brakiem pracowników z menedżerskim doświadczeniem. "Wśród ważnych powodów rezygnacji z inwestycji zagranicznych jest również brak finansowania bezpośrednio na projekt zagraniczny, a nie na bilans rozwijającej się polskiej spółki, któremu trudno przecież udźwignąć rosnący biznes międzynarodowy" - wyjaśniła Małyszko. Dodała, że instytucje, na których wzorowany jest zarządzany przez PFR TFI Fundusz Ekspansji Zagranicznej, powstały w innych krajach europejskich w celu wspierania prywatnych firm w wychodzeniu za granicę i "oferują formy finansowania z udziałem w ryzyku ekspansji".

Sytuacja makroekonomiczna w Polsce sprzyja krajowym przedsiębiorcom i umożliwia im rozwój biznesu poza Polską - wskazano. "Nie ma jednak jeszcze wśród przedsiębiorców pełnej wiedzy o dostępności bezpośredniego finansowania ekspansji zagranicznej" - mówił Głuchowski. Jak dodał, działający od dwóch lat Fundusz Ekspansji Zagranicznej, którego oferta sprofilowana jest pod kątem preferencji firm realizujących lub myślących o ekspansji zagranicznej, jest rozpoznawany przez blisko połowę ankietowanych firm (46,2 proc.).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 786) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH