Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Połowa Polaków jest w stanie zapłacić więcej za produkty polskie niż zagraniczne

74 proc. Polaków nie podoba się, gdy polskie marki przyjmują obco brzmiące nazwy. Z kolei 66 proc. Polaków za produkt polski uważa wyprodukowany w Polsce, ale tylko z udziałem polskiego kapitału - wynika z raportu "Moda na polskość" przygotowanego na potrzeby projektu Konsument 2016 przez Ipsos.

Połowa Polaków jest w stanie zapłacić więcej za produkty polskie niż zagraniczne
51 proc. jest skłonnych zapłacić więcej za produkt polski niż zagraniczny. fot. shutterstock

Zdaniem 57 proc. badanych moda na polskość istnieje, a 84 proc. deklaruje dumę z bycia Polakiem. 

Polacy dostrzegają, że młodzi ludzie częściej niż kiedyś interesują się Polską, rzadziej też wstydzą się, że są Polakami i rzadziej czują się gorsi od innych narodów. Spontaniczne skojarzenia z polskością są przede wszystkim pozytywne. Najczęściej dotyczą polskich symboli narodowych, a także aspektów związanych z tożsamością, głównie tradycji i patriotyzmu.

Jednym z przejawów "mody na polskość" jest patriotyzm konsumencki. Dla większości ankietowanych (66 proc.) polski produkt to taki, który powstaje w Polsce przy wykorzystaniu polskiego kapitału. Dla porównania towar wyprodukowany w Polsce, ale z kapitałem zagranicznym za polski uważa tylko 8 proc. badanych. 

Według uczestników badania jako polskie określane są produkty zakupione „od rolnika”, na straganach, bazarkach, w małych sklepach lub sklepikach osiedlowych. W przypadku produktów pakowanych kupowanych w dyskontach, sieciach polega się na informacji producenta. Na etykiecie szuka się: mapy Polski, komentarza: „wyprodukowane w Polsce/ w mieście X…”, „dobre, bo Polskie”.

Najbardziej polski charakter mają produkty regionalne, np. cebularze, oscypki, kojarzone z danym miejscem, a także kojarzone z symbolami i osobami. W przypadku piwa jest to np. Ciechan z Ciechanowa, Żywiec, Giewonciak, małe browarnie. Jeśli chodzi o wódkę –np. symbol trawy z Puszczy Białowieskiej w Żubrówce, a w przypadku nabiału, mięsa i wędlin –kojarzone z miejscem produkcji: np. Piątnica, Garwolin, Wierzejki.

Marka o polskich korzeniach może być atutem produktu (np. Wyborowa). Polskie marki powinny odnosić się do polskich symboli lub konkretnego regionu/osoby.

73 proc. Polaków deklaruje, że stara się wspierać polską gospodarkę kupując produkty wyprodukowane w Polsce. 53 proc. sprawdza, gdzie wykonano produkty, które kupują. Co trzecia osoba (39 proc.) zauważa, że ludzie interesują się krajem pochodzenia produktów częściej niż kilka lat temu.

Dane w raporcie pochodzą z Badania Omnibus przeprowadzonego w marcu 2016 na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat+, N=1008.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

patriotyzm konsumencki RSS ALERT    /    patriotyzm RSS ALERT    /    polska żywność RSS ALERT    /    produkty regionalne RSS ALERT    /    produkty rolne RSS ALERT    /    Ipsos RSS ALERT    /    Wyborowa RSS ALERT    /    Ciechan RSS ALERT    /    Żywiec RSS ALERT    /    Żubrówka RSS ALERT    /    OSM Piątnica RSS ALERT    /    OSM Garwolin RSS ALERT    /    Wierzejki RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Konsument 2016-08-22 11:38:54
    W ankiecie każdy jest patriotą, a w sklepie patrzy na cenę i liczy pieniądze.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.203.28.212
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.