Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Połowa Polaków jest w stanie zapłacić więcej za produkty polskie niż zagraniczne

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 19-08-2016, 09:45
Połowa Polaków jest w stanie zapłacić więcej za produkty polskie niż zagraniczne
51 proc. jest skłonnych zapłacić więcej za produkt polski niż zagraniczny. fot. shutterstock

74 proc. Polaków nie podoba się, gdy polskie marki przyjmują obco brzmiące nazwy. Z kolei 66 proc. Polaków za produkt polski uważa wyprodukowany w Polsce, ale tylko z udziałem polskiego kapitału - wynika z raportu "Moda na polskość" przygotowanego na potrzeby projektu Konsument 2016 przez Ipsos.

Zdaniem 57 proc. badanych moda na polskość istnieje, a 84 proc. deklaruje dumę z bycia Polakiem. 

Polacy dostrzegają, że młodzi ludzie częściej niż kiedyś interesują się Polską, rzadziej też wstydzą się, że są Polakami i rzadziej czują się gorsi od innych narodów. Spontaniczne skojarzenia z polskością są przede wszystkim pozytywne. Najczęściej dotyczą polskich symboli narodowych, a także aspektów związanych z tożsamością, głównie tradycji i patriotyzmu.

Jednym z przejawów "mody na polskość" jest patriotyzm konsumencki. Dla większości ankietowanych (66 proc.) polski produkt to taki, który powstaje w Polsce przy wykorzystaniu polskiego kapitału. Dla porównania towar wyprodukowany w Polsce, ale z kapitałem zagranicznym za polski uważa tylko 8 proc. badanych. 

Według uczestników badania jako polskie określane są produkty zakupione „od rolnika”, na straganach, bazarkach, w małych sklepach lub sklepikach osiedlowych. W przypadku produktów pakowanych kupowanych w dyskontach, sieciach polega się na informacji producenta. Na etykiecie szuka się: mapy Polski, komentarza: „wyprodukowane w Polsce/ w mieście X…”, „dobre, bo Polskie”.

Najbardziej polski charakter mają produkty regionalne, np. cebularze, oscypki, kojarzone z danym miejscem, a także kojarzone z symbolami i osobami. W przypadku piwa jest to np. Ciechan z Ciechanowa, Żywiec, Giewonciak, małe browarnie. Jeśli chodzi o wódkę –np. symbol trawy z Puszczy Białowieskiej w Żubrówce, a w przypadku nabiału, mięsa i wędlin –kojarzone z miejscem produkcji: np. Piątnica, Garwolin, Wierzejki.

Marka o polskich korzeniach może być atutem produktu (np. Wyborowa). Polskie marki powinny odnosić się do polskich symboli lub konkretnego regionu/osoby.

73 proc. Polaków deklaruje, że stara się wspierać polską gospodarkę kupując produkty wyprodukowane w Polsce. 53 proc. sprawdza, gdzie wykonano produkty, które kupują. Co trzecia osoba (39 proc.) zauważa, że ludzie interesują się krajem pochodzenia produktów częściej niż kilka lat temu.

Dane w raporcie pochodzą z Badania Omnibus przeprowadzonego w marcu 2016 na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat+, N=1008.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Konsument 22-08-2016, 11:38:
W ankiecie każdy jest patriotą, a w sklepie patrzy na cenę i liczy pieniądze.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 860) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH