Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Polscy eksporterzy odkryli Amerykę, ale słabo radzą sobie na rynkach rozwijających się

Na liście 10 największych importerów produktów z Polski znalazły się w 2017 r. Stany Zjednoczone, można powiedzieć, że odkryliśmy Amerykę - oceniła piątkowe dane GUS główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Polscy eksporterzy odkryli Amerykę, ale słabo radzą sobie na rynkach rozwijających się
Główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan - Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Jak poinformował w piątek Główny Urząd Statystyczny, eksport w okresie styczeń - sierpień 2017 r. wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 7,7 proc., a import o 9,6 proc.

"Obroty towarowe handlu zagranicznego rosną w 2017 r. znacznie szybciej niż w 2016 r. Po 8 miesiącach ub. r. eksport był wyższy r/r jedynie o 1,5 proc. (w euro), a import był niższy niż w tym samym okresie w 2016 r. W ciągu 8. miesięcy 2017 r. nasi eksporterzy zwiększyli sprzedaż r/r o 9,5 proc., a import wzrósł o 11,4 proc" - wskazała, cytowana w komunikacie, Starczewska-Krzysztoszek.

Jak zauważyła, na liście 10 największych importerów produktów z Polski znalazły się w 2017 r. Stany Zjednoczone. "W pierwszej połowie roku na 9. lub 10. pozycji (poza lutym), od lipca na 8. pozycji, w tym po sierpniu już z 2,8-proc. udziałem w polskim eksporcie. Można powiedzieć, że odkryliśmy Amerykę" - oceniła.

Według niej to bardzo dobre informacje, bo rynek USA nie jest łatwy, szczególnie po deklaracji prezydenta Donalda Trumpa, że amerykańska gospodarka powinna w jak największym stopniu bazować na towarach wytwarzanych u siebie.

"Jeśli polscy eksporterzy są tak świetni, to pytanie, dlaczego tak słabo radzą sobie na rynkach krajów rozwijających się. W okresie styczeń-sierpień 2017 r. eksport do tej grupy krajów wzrósł jedynie o 2,2 proc., a udział tego eksportu w eksporcie ogółem obniżył się z 8,2 proc. w tym samym okresie 2016 r. do 7,7 proc." - wskazała. Według ekonomistki "ten słaby trend wzrostu" eksportu na rynki krajów rozwijających się rozważać należy w kontekście wysokiej dynamiki konsumpcji na polskim rynku.

"Możliwe bowiem, że popyt krajowy ogranicza skłonność firm do eksportu na rynki rozwijające się. Pośrednio dowodem jest tu dynamicznie rosnący import. Od początku 2017 r. import nie tylko rośnie znacznie szybciej niż w 2016 r., ale przede wszystkim szybciej niż eksport. A dzieje się tak zapewne z powodu silnie rosnącego w Polsce spożycia indywidualnego (4,8 proc. w 1. połowie 2017 r.)" - oceniła Starczewska-Krzysztoszek.

Dodała, że przedsiębiorcy mają w bardzo wysokim stopniu wykorzystane moce wytwórcze, nie zwiększają inwestycji ze względu na niestabilność regulacyjną i polityczną, a przede wszystkim z powodu braku pracowników. "W efekcie nie są w stanie zaspokoić rosnącej konsumpcji gospodarstw domowych, co kompensowane jest importem towarów. W efekcie eksport netto zmniejsza wzrost polskiej gospodarki - w 2. kwartale 2017 r. aż o 1,5 puntu procentowego" - zaznaczyła. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek RSS ALERT    /    Konfederacja Lewiatan RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    polski eksport RSS ALERT    /    eksport do USA RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.234.13.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.