REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polscy producenci przy eksporcie powinni stawiać na efekt skali i konsolidację

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 19-10-2014, 18:47
Polscy producenci przy eksporcie powinni stawiać na efekt skali i konsolidację
Bartosz Marcinkowski, partner Praktyka Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć DZP fot. PTWP

Polscy producenci produktów rolno-spożywczych, którzy chcą mocniej wyjść na rynki zagraniczne powinni postawić na efekt skali, a oprócz samego eksportu, inną możliwością postawienia nogi na dalekich rynkach są inwestycje kapitałowe i konsolidacja - mówił na panelu zatytułowanym Made in Poland podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu (FRSiH) Bartosz Marcinkowski, partner Praktyka Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć DZP.

REKLAMA

- Eksport stanowi jeden z elementów rozwoju i wychodzenia poza Polskę, natomiast druga noga rozwijania działalności za granicą, czyli inwestycje kapitałowe i przejmowanie głównie istniejących firm stanowi - przynajmniej teoretycznie - metodę skokowego rozwoju i przyrostu masy krytycznej - mówił Bartosz Marcinkowski.

- Nabycie gotowych struktur stanowi metodę, która umożliwia skokowe zaistnienie na rynku obcym, co jest alternatywą dla żmudnego rozwoju organicznego - dodał.

- Mówiąc o inwestycjach kapitałowych i konsolidacyjnych, to rozumiem też jednak i potrafię docenić działania, co do nabywania spółek i wchodzenia do krajów bliższych nam geograficznie czy kulturowo, niż wychodzenia z tego typu inwestycjami do krajów odległych, których dopiero się uczymy - powiedział również Marcinkowski.

Przy eksporcie liczy się efekt skali, czemu może dopomóc konsolidacja zarówno w kraju jak i w aspekcie regionalnym, a także np. grupowanie się producentów.

- Jeśli konsolidacja jest zrobiona w sposób strategiczny, to może przyczynić się do zwiększania masy i znaczenia nie tylko na rynku lokalnym ale i regionalnym - mówił Marcinkowski.

- Konsolidacja czy to krajowa czy w szerszym zakresie regionalnym niewątpliwie pomaga, ale jestem ostrożny, jeśli chodzi o przecenianie tego aspektu i osiągania tego za wszelką cenę. Czasami zła alokacja środków czy też działania pozbawione strategii mogą szkodzić i zamiast budować potencjał to mogą powodować utratę potencjału, który już istnieje - dodał.

- Konsolidacja może mieć zaś rozmaite przejawy, nie tylko jako budowanie grup kapitałowych w produktach przetworzonych, ale może mieć też przejawy miękkiej konsolidacji, czyli tworzenia struktur klastrowych i struktur spółdzielczych. Może też być efektem różnych zdarzeń np. sukcesji w brany spożywczej, po tym, gdy osoba tzw. spiritus movens przedsięwzięcia osiąga swój wiek i przestaje kierować przedsiębiorstwem - dodał.

Odkąd Polska wstąpiła do Unii Europejskiej w 2004 roku polski eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł czterokrotnie do niemal 20 miliardów euro w 2013 roku. W 2014 roku może przekroczyć 20 mld złotych.

Bank BGŻ ocenia, że polski eksport produktów rolno-spożywczych w dłuższym terminie - w ciągu najbliższych lat - może wzrosnąć aż kilkukrotnie z 20 mld euro.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 430) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 172)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH