REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy są nieufni

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 20-04-2015, 13:11
Polscy przedsiębiorcy są nieufni
Ponad połowa (52,5 proc.) przedsiębiorców wątpi w uczciwość swoich kontrahentów (fot. Fotolia)

Wzrostu gospodarczego nie pobudza się wyłącznie przez instrumenty czysto rynkowe takie, jak stopy procentowe, inflacja, kurs walutowy, podatki, czy subsydia. Wszystkie te instrumenty mają ograniczony skutek, jeśli w społeczeństwie nie będzie panowało przekonanie, że uczciwe prowadzenie biznesu jest możliwe i zwykle przynosi sukcesy - wynika z raportu „Kapitał Społeczny i zaufanie w polskim biznesie 2015”

REKLAMA

Istnieje silna korelacja pomiędzy poziomem kapitału społecznego, a dynamiką wzrostu gospodarczego. Narody charakteryzujące się wysokim poziomem kapitału społecznego są zamożniejsze. Kapitał społeczny redukuje koszty transakcji i obniża ryzyko prowadzenia biznesu w danym kraju. Dodatkowo przedsiębiorcy dbają o swoją reputacje i nie pozwalają sobie na nieuczciwe zachowania, które mogłyby grozić nie tyle karą, czy sankcją prawną, ale utratą honoru, czy reputacji, a co za tym idzie wykluczeniem z grona podmiotów gospodarczych godnych zaufania.              

– Według naszych wyliczeń wartość transakcji, które nie zostały zawarte z obawy przed nieuczciwością kontrahentów, można oszacować na 145 do 215 mld zł (ok. 10 proc. PKB). Natomiast brak działań zwiększających zaufanie do firmy skutkował utratą możliwości zawarcia umów o wartości 66,3 mld zł (ok. 3 proc. PKB). Zatem w najbardziej pesymistycznym wariancie całkowita utracona korzyść wyniosłaby ok. 281 mld zł, co odpowiada 13 proc. polskiego PKB w 2014 roku! Zatem inwestycja w kapitał zaufania w prosty sposób przełożyłaby się na realne zyski – mówi autor badań prof. Jan Fazlagić.

Eksperci zbadali to poprzez zapytanie przedsiębiorców, czy podjęcie działań mających na celu podniesienie wiarygodności spowodowałoby zwiększenie sprzedaży w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Największa grupa respondentów (38 proc.) przyznała, że tak. Odmiennego zdania było 28 proc., a 34 proc. nie mogła się zdecydować. Tak duży odsetek odpowiedzi „nie wiem” może świadczyć o tym, że przedsiębiorcy nie mają świadomości wpływu pomiędzy poziomem zaufania i kapitału społecznego, a zyskami z działalności. 

Tylko 28,4 proc. polskich przedsiębiorców jest zadowolonych z warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Zdecydowana większość nie zgadza się z taką opinią. Przedsiębiorcy są na ogół zdecydowani jeśli chodzi o określenie swojej opinii na ten temat, osób które nie mają zdania było jedynie 2,2 proc.

Tak wysoki odsetek niezadowolonych pokazuje, jak duża jest ciągła potrzeba zmian, które pomogłyby stabilniej i pewniej prowadzić działalność gospodarczą w Polsce. Świadczy o poziomie zaufania do instytucji stanowiących o warunkach prowadzenia biznesu w kraju. Trzeba pamiętać, że zaufanie w biznesie nie jest oderwane od innych aspektów zaufania, jest ściśle związane także z tym, jakim zaufaniem obdarzają przedsiębiorcy państwo polskie i prawo. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (24 925) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH