Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polscy rolnicy są coraz młodsi i dobrze wykształceni

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 25-03-2013, 14:02
Polscy rolnicy są coraz młodsi i dobrze wykształceni
Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. agrobiznesu w Banku BGŻ

Przeciętny polski rolnik jest coraz lepiej wykształcony oraz coraz młodszy - wynika z badań Agribus, zrealizowanych na zlecenie Banku BGŻ. - Jest w wieku około 40 lat, co oznacza, że nasi rolnicy są jednymi z najmłodszych w UE, ma wykształcenie na poziomie średnim lub wyższym oraz inwestuje kilka, kilkanaście razy więcej niż przedsiębiorcy z innych sektorów gospodarki - mówi Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. agrobiznesu w Banku BGŻ.

Badaniem Agribus objęte zostały gospodarstwa o powierzchni powyżej 15 ha, co oznacza, że badanie dotyczy tych rolników, którzy większość dochodów uzyskują z rolnictwa.

Okazuje się, że przeciętny polski rolnik to coraz lepiej wykształcony czterdziestolatek, który decyzje biznesowe często podejmuje z żoną. Ma wykształcone, głównie na kierunkach rolnych, dzieci, i wbrew stereotypom nie narzeka na swoją sytuację. - Jako Bank BGŻ mamy możliwość konfrontowania wyników badania z rzeczywistością. Nasze obserwacje w pełni pokrywają się z analizami ekspertów. Rolnicy patrzą w przyszłość pozytywnie - mówi Bartosz Urbaniak. Optymizm rośnie wraz ze skalą prowadzonej działalności.

Wyniki badania pokazują, że rolnicy są coraz lepiej wykształceni i blisko 60 proc. ma wykształcenie minimum średnie, a prawie 70 proc. gospodarstw jest zarządzanych przez ludzi stosunkowo młodych. To sprawia, że są oni otwarci na zmiany w sposobie prowadzenia biznesu, a także wszelkie nowinki techniczne.

- Polscy rolnicy są pierwszej piątce wśród rolników unijnych, pod względem wykształcenia - mówi Bartosz Urbaniak. - Wbrew stereotypom, dość dużo uwagi poświęca na dbanie o środowisko. Świadomość ekologiczna polskich rolników wzrasta - dodaje.

Inaczej niż w poprzednich badaniach, obecnie rolnicy widzą możliwość rozwoju swoich gospodarstw, w skoncentrowaniu się na produkcji dochodowych upraw (60 proc. odpowiedzi) oraz na ich powiększeniu (54 proc.). Wcześniej to właśnie powiększanie areału upraw było głównym sposobem na rozwój gospodarstwa rolnego.

- Polscy rolnicy są biznesmenami, którzy zauważają kierunki i możliwości rozwoju swoich gospodarstw. W tym celu zrzeszają się m.in. w grupy producenckie - mówi Bartosz Urbaniak.

Choć nadal wielu rolników korzysta z tradycyjnych mediów jak telewizja, prasa czy radio, to jednak coraz więcej posługuje się Internetem - w obecnym badaniu 82 proc. rolników korzysta z tego kanału informacji, natomiast w 2008 roku 52 proc.

Blisko 65 proc. ankietowanych posiada konto e-mail i stawia na tę drogę komunikacji (w 2008 roku było to 48 proc.). Informacji branżowych najczęściej szukają właśnie w sieci, choć wielu uczestniczy również w wykładach i szkoleniach w Ośrodkach Doradztwa Rolniczego.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.