Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski biznes nie boi się kryzysu gospodarczego

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 02-01-2009, 07:18
Polski biznes nie boi się kryzysu gospodarczego

Większość przedsiębiorców nie zamierza w tym roku zwalniać pracowników. Co więcej, chcą dalej inwestować. Z sondażu „Rz" wynika, że w biznesie najbardziej przeszkadza nie kryzys, ale wysokie składki płacone na ZUS i NFZ - pisze Rzeczpospolita.

Większość menedżerów dobrze ocenia kondycję swojej firmy. Choć w porównaniu z podobnymi badaniami sprzed roku więcej osób przyznaje, że dzieje się w nich źle lub tak sobie. Teraz tak ocenia sytuację odpowiednio 15 i 27 proc., a w październiku 2007 r. były to 4 i 20 proc. Firmy odczuwają jednak skutki światowego kryzysu, bo ok. 39 proc. menedżerów ocenia, że sytuacja ich firm jest gorsza niż dwa lata temu. Tyle samo jednak uważa, że w tym czasie kondycja się poprawiła. Najwięcej niezadowolonych jest wśród małych firm, zatrudniających do dziewięciu pracowników. Połowa z nich gorzej ocenia sytuację swojej firmy niż dwa lata temu. Im większe przedsiębiorstwo, tym lepsza ocena. Gorzej wiedzie się firmom przemysłowym niż handlowym czy usługowym.

Jednak mimo przekonania o nieuchronnym spowolnieniu gospodarki dwie trzecie właścicieli i szefów ma zamiar w tym roku inwestować. Co czwarta firma zamierza rozpocząć nowe inwestycje, prawie 40 proc. kontynuować już rozpoczęte, a tylko 2 proc. myśli o ich przerwaniu.

Z naszego sondażu wynika także, że 70 proc. przedsiębiorców oczekuje, iż w tym roku powtórzy lub nawet polepszy ubiegłoroczne wyniki finansowe. To niejedyny dowód na optymistyczne przewidywania menedżerów. Co siódmy chce zwiększyć zatrudnienie, a 71 proc. je utrzymać. O zwolnieniach częściej myślą w firmach dużych niż w małych, rzadziej w handlowych i usługowych niż w produkcyjnych (20 proc.).

- Właśnie skończył się trzeci rok szybkiego wzrostu gospodarczego. Przedsiębiorcy są pod dużym wrażeniem tych lat i większą wagę przykładają do tego, co mają, a nie do nieznanej przyszłości - mówi prof. Stanisław Gomułka, główny ekonomista BCC. - Większość firm traktuje czas osłabienia gospodarczego co najwyżej jako brak szans na rozwój, ale nie jako okres walki o przetrwanie - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z PKPP Lewiatan. - Plany inwestycyjne cieszą, bo świadczą, że firmy pamiętają osłabienie gospodarcze z lat 2001 - 2002 i wiedzą, iż rozpoczynanie inwestycji dopiero w czasie poprawy koniunktury skazuje je na oddawanie rynku tym, którzy inwestowali wcześniej.

Pytani o najważniejsze bariery w prowadzeniu firm przedsiębiorcy najczęściej wskazują na wysokie składki na ZUS i NFZ, biurokrację i zagmatwane, niejasne przepisy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 746) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH