Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski eksport spożywczy wciąż będzie rósł, ale trochę wolniej

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 09-10-2015, 11:49
Polski eksport spożywczy wciąż będzie rósł, ale trochę wolniej
Marta Skrzypczyk, koordynatorka analityków sektora rolno-spożywczego w Banku Zachodnim WBK

Analitycy Banku Zachodniego WBK spodziewają się lekkiego obniżenia dynamiki wzrostu polskiego eksportu rolno-spożywczego. Marta Skrzypczyk, koordynatorka analityków sektora rolno-spożywczego w BZ WBK ocenia, że już w drugiej połowie 2015 roku 6-procentowa dynamika eksportu, notowana na początku roku, nieznacznie wyhamuje, głównie ze względu na oczekiwany spadek dynamiki wzrostu eksportu zbóż.

Zdaniem ekspertki, w kolejnych latach eksport nadal będzie siłą napędową polskiej branży spożywczej. Analitycy BZ WBK szacują, że jego średnioroczny przyrost kształtować się będzie w okolicach 5 proc.

W pierwszym półroczu 2015 r. z największym boomem eksportowym mieliśmy do czynienia w kategorii nasion oleistych, gdzie wzrost w ujęciu wartościowym wyniósł ponad 52 proc., oraz w przypadku ziarna, którego wyeksportowaliśmy ponad 44 proc. więcej, niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wyniki te zawdzięczamy rekordowym, ubiegłorocznym zbiorom zbóż.

Jak zauważa Marta Skrzypczyk, dynamicznie rośnie też sprzedaż zagraniczna tytoniu (wzrost sięgający 40 proc.), przetworów ze zbóż, mąki oraz pieczywa cukierniczego (wzrost o ponad 20 proc.), jak również mięsa. W przypadku tej ostatniej kategorii, w pierwszym półroczu wartość eksportu była o 10 proc. wyższa w relacji rocznej, za co odpowiadał głównie eksport drobiu.

- Najbardziej perspektywiczny nadal wydaje się sektor drobiu, pieczywa cukierniczego, słodyczy, ale także mleczarski, który obecnie przeżywa trudności. Eksport produktów nieprzetworzonych, takich jak owoce, warzywa, zboża, wciąż będzie odgrywał dużą rolę, ale jego poziom w większym stopniu zależy od zbiorów i koniunktury rynkowej - podkreśla Skrzypczyk.

W ostatnich latach w branży spożywczej uwidoczniła się tendencja sprzedaży na coraz bardziej oddalonych rynkach. Oczywiście nadal największe znaczenie mają kraje UE oraz kraje sąsiadujące, takie jak Rosja, Ukraina, Białoruś, ale od dawna eksporterzy umieszczają polskie produkty także na rynkach Afryki (głównie Północnej) i Bliskiego Wschodu. Jak wylicza Skrzypczyk, do tego grona dołączyły Chiny, jak również kraje Azji Południowo-Wschodniej, Stany Zjednoczone, pojawiają się także kraje Afryki Środkowej czy Południowej.

- To właśnie te rynki, oraz Indie, będą stanowiły szansę rozwoju polskiej branży spożywczej - uważa ekspertka BZ WBK.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 733) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH