Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski przedsiębiorca inwestujący w Chinach musi być cierpliwy i mieć wsparcie

  • Autor: PAP
  • Data: 18-12-2014, 15:56

Polski przedsiębiorca, który chce robić interesy w Chinach powinien mieć wsparcie osoby znającej język chiński i miejscową kulturę. Powinien też być cierpliwy, bo zanim kontrakt dojdzie do skutku, czeka go kilka spotkań i wymian delegacji ze stroną chińską.

Opowiadała o tym PAP Izabela Kalinowska, która od kilku miesięcy kieruje biurem województwa łódzkiego i Łodzi w chińskim Chengdu. Pomaga ono łódzkim przedsiębiorcom, czy uczelniom w nawiązywaniu kontaktów i współpracy z chińskimi partnerami.

Regionalne Biuro Województwa Łódzkiego i Łodzi działa w Chengdu w zachodnich Chinach (prowincja Syczuan) od kwietnia tego roku. Mieści się w Centrum Innowacji UE (EUPIC) - organizacji wspierającej instytucje publiczne, biura handlowe i przedsiębiorstwa. Tam też został uruchomiony salon produktów z regionu łódzkiego - stała ekspozycja prezentująca ofertę województwa.

Biuro na razie ma pozwolenie na działalność do końca marca 2015 roku. "W styczniu rozpoczynamy starania o przedłużenie jego funkcjonowania minimum do końca 2015 roku. Chcielibyśmy cały czas rozszerzać jego działalność" - powiedział PAP dyrektor departamentu promocji i współpracy zagranicznej łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego Maciej Łaski.

Biuro pomaga łódzkim przedsiębiorcom w rozwijaniu działalności na rynku chińskim oraz w nawiązywaniu kontaktów i współpracy z chińskimi firmami. Przedstawiciel biura jest też do dyspozycji łódzkich uczelni, które chcą pozyskać chińskich studentów, pomaga też w nawiązywaniu kontaktów kulturalnych.

"Jeżeli zgłasza się do mnie przedsiębiorca pomagam mu rozeznać chiński rynek. Informuję co dany producent musi zrobić, aby wejść na rynek chiński z danym produktem, ponieważ każdy produkt potrzebuje innej certyfikacji, aby mógł zostać dopuszczony do obrotu. Pomagam też w kontaktach z urzędami chińskimi i próbuję kontaktować polskich producentów z potencjalnymi kontrahentami" - powiedziała PAP Kalinowska, która na razie samodzielnie prowadzi biuro.

W tym roku biuro zorganizowało dla firm z Łódzkiego trzy wyjazdy na targi w Chinach, podczas których mogli oni nawiązać kontakty z chińskimi partnerami.

"Udało się nawiązać kontakty polskim producentom, ale w niektórych przypadkach chińskie procedury były zbyt skomplikowane, żeby produkt ostatecznie pojawił się na chińskim rynku" - dodała.

Według niej kontrakty zawarli m.in. dystrybutorzy jabłek, ale na razie nie może on dojść do skutku, bo konieczne jest porozumienie handlowe i podpisanie protokołu przez władze obu państw, który zezwalać będzie na dostawy polskich owoców. "Prowincja Syczuan zgłosił chęć importu jabłek z regionu łódzkiego i czekamy obecnie na dalsze kroki chińskiego rządu centralnego. Mam nadzieję, że uda się w przyszłym roku uzyskać zezwolenia na ich import do Syczuanu" - wyjaśniła Kalinowska.

W jej ocenie, dla polskiego przedsiębiorcy najtrudniejsza jest bariera kulturowa i językowa, bo rodzimy przedsiębiorca nawet jeżeli zna język angielski nie zawszejest w stanie porozumieć się z chińskim kontrahentem.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH