Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski przemysł coraz więcej inwestuje w cyfryzację

  • Autor: PAP
  • Data: 06-04-2017, 19:55
Polski przemysł coraz więcej inwestuje w cyfryzację
Fot. Fotolia

Wysoki poziom cyfryzacji deklaruje 39 proc. polskich przedsiębiorstw przemysłowych, a 45 proc. twierdzi, że ich firmy są co najmniej na tym samym poziomie zaawansowania co najważniejsi konkurenci - wynika z raportu firmy PwC "Przemysł 4.0 - wyzwania współczesnej produkcji".

Jak tłumaczy PwC, Przemysł 4.0 to etap rozwoju firm produkcyjnych wywołany przez transformację cyfrową, w którym zmianom ulegają łańcuchy wartości, produkty, usługi i modele biznesowe. Po trzeciej rewolucji przemysłowej, która polegała na automatyzacji poszczególnych procesów, obecnie jesteśmy świadkami czwartej, umożliwiającej łączenie urządzeń w obrębie cyfrowych ekosystemów, oraz pogłębianie integracji wewnątrz poziomych i pionowych łańcuchów wartości. Głównymi czynnikami umożliwiającymi rozwój przemysłu 4.0 są: ilość dostępnych danych i narzędzia do ich analizy, łączność mobilna oraz cyfrowe kanały dostępu do konsumenta.

- Sektor produkcji przemysłowej jest jednym z motorów rozwoju polskiej gospodarki - ocenił partner w PwC Mariusz Dziurdzia. Dodał, że "transformacja cyfrowa umożliwia firmom jeszcze szybszy rozwój i zdobycie unikalnej przewagi konkurencyjnej, opartej na nowych technologiach i innowacyjnych rozwiązaniach".

Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PwC wynika, że polskie firmy obecnie stawiają na szybkie i łatwe do wprowadzenia zmiany, polegające na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych do podniesienia wydajności produkcji lub obniżenia kosztów. Zdaniem przedsiębiorców głównymi przeszkodami hamującymi głębsze zmiany są wysokie koszty oraz brak niezbędnej infrastruktury (np. zbyt mała liczba szerokopasmowych łączy internetowych).

Szczegółowe wyniki badania potwierdzają optymizm polskich respondentów. W każdym z badanych obszarów polskie wyniki były lepsze od średniej globalnej. 39 proc. respondentów wskazało, że w porównaniu z głównymi konkurentami, ich przedsiębiorstwa są zaawansowane lub bardzo zaawansowane w obszarze Przemysłu 4.0. 45 proc. uznało, że ich firmy są na tym samym poziomie co najważniejsi konkurenci. Natomiast - jak wynika z raportu - 54 proc. ankietowanych (50 proc. globalnie) deklaruje, że w ich firmach dane odgrywają znaczącą rolę w procesie decyzyjnym.

Z raportu PwC wynika, że nadchodzące pięć lat będzie okresem znaczącego wzrostu nakładów inwestycyjnych polskich przedsiębiorstw na działania związane z transformacją cyfrową. "W ostatnich dwóch latach ich średnia wysokość wyniosła 5,7 proc. rocznych przychodów spółek, jednak do 2020 roku mają one wzrosnąć aż do 7,7 proc., co przełoży się na wydatki wynoszące ponad 100 mld zł rocznie" - czytamy w raporcie. Dodano, że 83 proc. respondentów jest przekonanych, że uzyska zwrot z poczynionych inwestycji w ciągu maksymalnie pięciu lat.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 637) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH