Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski rynek produktów dla dzieci zyska dzięki wzrostowi transferów socjalnych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 07-09-2016, 11:56

Rynek produktów dla dzieci w Polsce osiągnął wartość 9,48 mld zł w 2015 roku, co stanowiło wzrost o 4,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, wynika z analizy PMR, zawartej w raporcie „Rynek produktów dla dzieci w Polsce 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016-2021”.

Prognozy dalszego rozwoju rynku są pozytywne i zostały skorelowane z prognozą kondycji całej gospodarki. Zgodnie z prognozami PMR, w tym roku i w następnych latach rynek zwiększy swoją dynamikę i aż do 2021 roku będzie rósł w średnim tempie 4,5-5 proc. proc.. Na sytuację rynkową w Polsce będzie pozytywnie wpływać ożywienie gospodarcze i wzrost wydatków konsumenckich. W 2016 r., silnie rosnąca konsumpcja (według prognoz o 4 proc. r/r) będzie efektem korzystnej sytuacji na rynku pracy (nadal spadające bezrobocie oraz oczekiwane przyspieszenie tempa wzrostu płac), rosnącej siły nabywczej ze względu na utrzymującą się deflację oraz znaczącego wzrostu transferów socjalnych zorientowanych bezpośrednio na gospodarstwa domowe (m.in. program Rodzina 500 plus).

Z roku na rok rośnie świadomość rodziców, którzy wybierają dla swoich dzieci produkty wysokiej jakości, a unikają produktów niesprawdzonych. Polscy rodzice nie oszczędzają – jednocześnie chcą kupować mądrze - na wydatkach związanych z dziećmi, częściej niż w innych segmentach wybierają produkty z wyższej półki cenowej (cieszących się uznaniem marek, posiadających odpowiednie atesty, będących pochodzenia ekologicznego, itp.). Należy podkreślić, że nadal wydają oni mniej na produkty dla dzieci w porównaniu do krajów rozwiniętych.

Coraz większego znaczenia nabiera handel internetowy, który obecnie notuje wzrosty na poziomie kilkunastu procent, stanowiąc najbardziej dynamicznie rozwijający się kanał dystrybucji produktów dla dzieci. Nasze prognozy pokazują, że sklepy internetowe utrzymają ten trend i stopniowo będą one zwiększały udział w rynku, pozytywnie wpływając na kondycję całej branży.

Z drugiej zaś strony rozwój rynku będzie hamowany niską liczbą urodzeń dzieci, których – według najnowszych prognoz GUS – będzie przybywać coraz mniej. Liczba ludności stopniowo obniża się, obserwuje się niską liczbę urodzeń i malejący współczynnik dzietności. W 2015 r. zarejestrowano 369 tys. urodzeń żywych – o ok. 5,9 tys. mniej niż rok wcześniej. I chociaż warto wspomnieć, że rok 2014 był to pierwszy od 2010 rok, w którym nastąpił wzrost liczby urodzeń, to wciąż zanotowano wówczas ubytek rzeczywisty. Rok 2015 był czwartym z kolei, w którym zanotowano ubytek rzeczywisty.

Zgodnie z metodologią PMR, rynek produktów dla dzieci obejmuje łącznie pięć segmentów: odzież dla dzieci, obuwie dla dzieci, zabawki, kosmetyki dla dzieci, żywność dla dzieci. Największym segmentem rynku produktów dla dzieci jest obecnie odzież dziecięca, która w 2015 roku generowała około 35 proc. sprzedaży całego rynku. Łącznie z obuwiem dla dzieci segmenty te szacujemy na blisko połowę sprzedaży produktów dla dzieci w Polsce. Jak wynika  badania PMR przeprowadzonego w maju 2016 r., połowa rodziców będących beneficjentami programu Rodzina 500 plus po otrzymaniu dodatkowych środków deklaruje wzrost wydatków związanych z zakupem odzieży i obuwia. Z deklaracji badanych wynika natomiast, że większość nie przewiduje znaczących zmian w poziomie wydatków na zabawki, żywność bądź kosmetyki dla dzieci.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 346) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH