Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polskie firmy mleczarskie powinny być bardziej innowacyjne

  • Autor: pm, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-06-2014, 13:44
Polskie firmy mleczarskie stronią od dodatków funkcjonalnych
Mateusz Kowalewski, wiceprezes firmy Hortimex

- Firmy mleczarskie w Polsce stosują dodatki funkcjonalne, jednak polskie firmy w zdecydowanie mniejszym stopniu aniżeli działające w Polsce firmy zagraniczne - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex Plus.

- Jeśli przyjrzeć się półkom sklepowym, zauważyć można, że asortyment oferowany przez polskie struktury europejskich lub światowych koncernów, składa się z produktów wyżej przetworzonych, a więc często zawierających również dodatki funkcjonalne. Podmioty polskie oferują zazwyczaj produkty niżej przetworzone a zatem i tańsze. Przyczyna jest dość prosta - sprzedaż wyrobów wyżej przetworzonych, o większej wartości dodanej wymaga odpowiedniej komunikacji, czyli marketingu - mówi Mateusz Kowalewski.

Jak zaznacza, wiele polskich firm nie potrafi odpowiednio przekazać informacji o wartości dodanej, lub ma budżety niewystarczające na skuteczne kampanie, co ogranicza ich możliwości sprzedaży droższych wyrobów.

Prezes Hortimeksu, najczęściej spotykanym dodatkiem funkcjonalnym w produktach mleczarskich jest błonnik w różnych postaciach (dodatek otrąb, ziaren zbóż, lub błonniki rozpuszczalne, takie jak inulina). - Rzadko spotykane są produkty wzbogacane witaminami a kolagenu jeszcze w gotowych produktach nie widzieliśmy, choć ostatnio obserwujemy pewne zainteresowanie branży mleczarskiej tym składnikiem funkcjonalnym. Pojawiają się gdzieniegdzie wyroby wzbogacane w kwasy tłuszczowe Omega (3, 6, 9), dodawane są także związki wapnia. Najczęściej w celach funkcjonalnych wykorzystuje się odpowiednie kultury bakterii (probiotyki), jednak to nie są już dodatki - dodaje Mateusz Kowalewski.

Jego zdaniem, dzisiaj innowacje w branży mleczarskiej zasadzają się głównie na wymyślaniu nowych, oryginalnych smaków, z wykorzystaniem warzyw lub owoców przy nieznacznym wzmocnieniu efektów aromatami naturalnymi. Poza tym jest to wyszukiwanie nisz rynkowych (np. produkty dedykowane mężczyznom).

- Inna droga do innowacji to obniżanie zawartości tłuszczu lub cukru (choć od substancji słodzących producenci raczej stronią) a jeszcze inna - eksperymenty z opakowaniami . Innowacji opartych o szczególne funkcjonalne dodatki jest niewiele. Wynika to zapewne z pewnego sceptycyzmu czy wręcz obaw konsumentów wobec dodatków do żywności - mówi Kowalewski.

Jak podkreśla, jest jeszcze inna kwestia: konsumenci w Polsce są coraz bardziej świadomi swych wyborów, co cieszy. -Niestety wysokość dochodów przeciętego konsumenta nie pozwalają na częste zakupy produktów wyżej przetworzonych czy funkcjonalnych - dodaje prezes Hortimeksu.

- Innowacja jest pochodną otwarcia się na świat. Nie sposób być innowacyjnym, jeśli zamyka się w swoim kręgu i nie prowadzi się dialogu ze światem. Przykład: producenci komponentów, których reprezentujemy w Polsce chcą się spotykać z odbiorcami, by przedstawiać nowe koncepty, inspirować lub pokazywać przykłady z innych rynków. Często spotykamy się z umiarkowanym zainteresowaniem ze strony firm mleczarskich, podczas gdy jest to okazja do zainspirowania się osiągnięciami światowych liderów - podsumowuje Mateusz Kowalewski.

Czytaj także w Strefie Premium: Polskie firmy mleczarskie stronią od prozdrowotnych innowacji? 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • artmetic ekonsulting 21-02-2016, 00:48:
E-dodatki do żywności z aplikacją od Artmetic.pl
już w Google Play :)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 746) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH