Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Polskie firmy muszą myśleć o przejęciach za granicą i przenoszeniu części produkcji do Polski

Polskie firmy muszą przejmować zagraniczne podmioty i przenosić część produkcji do Polski. W ten sposób mają wpływ na to, by Polska wyszła z pułapki średniego dochodu – wynika z analizy banku DNB i Deloitte.

Polskie firmy muszą myśleć o przejęciach za granicą i przenoszeniu części produkcji do Polski
Polskie firmy muszą przejmować zagraniczne podmioty i przenosić część produkcji do Polski fot. Shutterstock

Sondaż przeprowadzony przez Bank DNB potwierdza, że przenoszenie produkcji do Polski to najczęściej realizowana strategia przy przejmowaniu zagranicznych firm. 38 proc. przedsiębiorstw, które wypowiedziało się w ankiecie deklaruje, że z powodzeniem realizowała zagraniczne przejęcia i planuje kolejne. Ciągle jeszcze spora cześć firm (44 proc. ankietowanych) nie wykonywała i nie planuje tego typu ruchów. 

Aby Polska mogła w perspektywie jednego pokolenia wydostać się z pułapki średniego dochodu, potrzebne są nie tylko odpowiednie zasoby pracy i kapitału, ale i umiejętne ich wykorzystywanie, co oznacza systematyczny wzrost produktywności czynników produkcji (TFP).

DNB i Deloitte, autorzy raportu „Kierunki 2016”, przeanalizowali kluczowe elementy, mogące poprawić efektywność polskich firm, co w efekcie pomogłoby w wyprowadzeniu Polski z pułapki średniego rozwoju.

W poszukiwaniu brakującego kapitału

Jeśli Polska miałaby podążać drogą podobną do Hiszpanii i osiągnąć poziom konwergencji 75 proc. PKB Niemiec na mieszkańca około 2050 r., to u nas średnie realne tempo wzrostu PKB musi wynieść 2,4 proc. To z kolei sprawia, że średnia stopa inwestycji w polskiej gospodarce musiałaby osiągnąć poziom około 22 proc. Przy średniej stopie oszczędności w latach 1995 – 2015 na poziomie 18 proc. oznaczałoby to lukę inwestycji i oszczędności na poziomie 4 proc. PKB rocznie i ciągle wysoki deficyt kapitału.

Zdaniem DNB i Deloitte brakującego kapitału należy szukać w kraju oraz za granicą. W praktyce zagadnienie to powinno być rozwiązane poprzez większe oszczędności zarówno po stronie sektora publicznego, jak i polskich firm. W przypadku polskich przedsiębiorstw, konieczny byłby wzrost średniej stopy oszczędności o 2 proc. PKB.

– Polskie firmy powinny podnosić swoje oszczędności i poprawiać swoje zyski głównie poprzez ekspansje na rynki UE, przejmowanie zachodnich podmiotów, z których część produkcji byłaby przenoszona do kraju, a pozyski­wana technologia pozwalałaby podnosić krajową produktywność czynników produkcji (TFP) – mówi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte Consulting.

– Spora część polskich przedsiębiorstw prowadzi już taką politykę, na co wskazywaliśmy w naszych dotychczasowych raportach sektorowych w 2014 r. Dzisiaj kluczowe jest to, aby trend ten wzmocnić i podtrzymać w długim okresie - dodaje.

więcej informacji:

eksport RSS ALERT    /    ekspansja zagraniczna RSS ALERT    /    inwestycje zagraniczne RSS ALERT    /    inwestycje zagraniczne polskich firm RSS ALERT    /    DnB Bank Polska RSS ALERT    /    Deloitte RSS ALERT    /    Marcin Prusask RSS ALERT    /    Rafał Antczak RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.75.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.