Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polskie firmy nie przywiązują wagi do badań i rozwoju?

  • Autor: PAP
  • Data: 09-07-2015, 15:00
Polskie firmy nie przywiązują wagi do badań i rozwoju?
W 2014 roku 48 proc. polskich przedsiębiorców przeznaczyło na działalność badawczo-rozwojową ponad 3 proc. swoich obrotów, jednocześnie 67 proc. firm deklaruje, że w ciągu 3-5 lat zwiększą wydatki na ten cel (fot. PTWP)

Tylko jedna trzecia polskich firm ma przemyślaną strategię badań, rozwoju i innowacji. Podobnie jest we wszystkich nowych państwach UE, co odbiega jednak od unijnej średniej i gospodarek opartych na wiedzy - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.

Jak wskazał w czwartek w czasie prezentacji opracowania dyrektor w zespole Deloitte ds. badań i rozwoju oraz zachęt rządowych Michał Turczyk, potencjał Polski, jeśli chodzi o innowacyjność, jest bardzo duży. Tłumaczył, że jest duże zaplecze badawcze, ale firmy niekoniecznie chcą z niego korzystać. Zdaniem Turczyka brakuje bowiem zachęt, które mogłyby przekonać je do współpracy z nauką oraz inwestowania w badania i rozwój. Według Deloitte większość firm twierdzi, że proces aplikowania o wsparcie jest zbyt skomplikowany.

Dla porównania dyrektor wskazał na Czechy, gdzie od 1994 roku istnieją specjalne państwowe jednostki, wydające odpowiednie certyfikaty o działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstwa. Dzięki temu - wyjaśnił - czescy przedsiębiorcy zyskują większą pewność, że realizowane przez nich projekty zakwalifikują się do dotacji.

Turczyk zauważył również, że wiele firm w Polsce twierdzi, że nie realizuje projektów badawczo-rozwojowych, co ma odzwierciedlenie w statystykach GUS-u. Tymczasem - jak tłumaczył - zgodnie z wytycznymi OECD do B+R zalicza się nie tylko badania, ale również wszystkie zmiany polegające na zastosowaniu istniejącej wiedzy w celu ulepszenia produktów, usług i procesów.

Raport Deloitte wskazuje, że w 2014 roku 48 proc. polskich przedsiębiorców przeznaczyło na działalność badawczo-rozwojową ponad 3 proc. swoich obrotów, jednocześnie 67 proc. firm deklaruje, że w ciągu 3-5 lat zwiększą wydatki na ten cel. Według autorów opracowania ich optymizm wiąże się m.in. z uruchomieniem funduszy z nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020, a także planowanymi od 2016 ulgami na B+R.

Wciąż jednak istnieje bardzo wiele przedsiębiorstw, które na badania i rozwój nie wydają nic lub mniej niż 1 proc. swoich obrotów - jest ich w Polsce według badania Deloitte 31 proc.

W regionie spada też liczba firm współpracujących z innymi jednostkami w projektach badawczych; to według Deloitte trend odwrotny od występującego w gospodarkach opartych na wiedzy.

Tylko jedna trzecia badanych polskich firm ma opracowaną strategię rozwoju, w pozostałych decyzje w tej sprawie są podejmowane doraźnie przez zarząd. 64 proc. badanych przyznało, że w ich przedsiębiorstwach nie wdrożono żadnej strategii w tym zakresie.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 019) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH