REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polskie firmy nie przywiązują wagi do badań i rozwoju?

  • Autor: PAP
  • Data: 09-07-2015, 15:00
Polskie firmy nie przywiązują wagi do badań i rozwoju?
W 2014 roku 48 proc. polskich przedsiębiorców przeznaczyło na działalność badawczo-rozwojową ponad 3 proc. swoich obrotów, jednocześnie 67 proc. firm deklaruje, że w ciągu 3-5 lat zwiększą wydatki na ten cel (fot. PTWP)

Tylko jedna trzecia polskich firm ma przemyślaną strategię badań, rozwoju i innowacji. Podobnie jest we wszystkich nowych państwach UE, co odbiega jednak od unijnej średniej i gospodarek opartych na wiedzy - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.

REKLAMA

Jak wskazał w czwartek w czasie prezentacji opracowania dyrektor w zespole Deloitte ds. badań i rozwoju oraz zachęt rządowych Michał Turczyk, potencjał Polski, jeśli chodzi o innowacyjność, jest bardzo duży. Tłumaczył, że jest duże zaplecze badawcze, ale firmy niekoniecznie chcą z niego korzystać. Zdaniem Turczyka brakuje bowiem zachęt, które mogłyby przekonać je do współpracy z nauką oraz inwestowania w badania i rozwój. Według Deloitte większość firm twierdzi, że proces aplikowania o wsparcie jest zbyt skomplikowany.

Dla porównania dyrektor wskazał na Czechy, gdzie od 1994 roku istnieją specjalne państwowe jednostki, wydające odpowiednie certyfikaty o działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstwa. Dzięki temu - wyjaśnił - czescy przedsiębiorcy zyskują większą pewność, że realizowane przez nich projekty zakwalifikują się do dotacji.

Turczyk zauważył również, że wiele firm w Polsce twierdzi, że nie realizuje projektów badawczo-rozwojowych, co ma odzwierciedlenie w statystykach GUS-u. Tymczasem - jak tłumaczył - zgodnie z wytycznymi OECD do B+R zalicza się nie tylko badania, ale również wszystkie zmiany polegające na zastosowaniu istniejącej wiedzy w celu ulepszenia produktów, usług i procesów.

Raport Deloitte wskazuje, że w 2014 roku 48 proc. polskich przedsiębiorców przeznaczyło na działalność badawczo-rozwojową ponad 3 proc. swoich obrotów, jednocześnie 67 proc. firm deklaruje, że w ciągu 3-5 lat zwiększą wydatki na ten cel. Według autorów opracowania ich optymizm wiąże się m.in. z uruchomieniem funduszy z nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020, a także planowanymi od 2016 ulgami na B+R.

Wciąż jednak istnieje bardzo wiele przedsiębiorstw, które na badania i rozwój nie wydają nic lub mniej niż 1 proc. swoich obrotów - jest ich w Polsce według badania Deloitte 31 proc.

W regionie spada też liczba firm współpracujących z innymi jednostkami w projektach badawczych; to według Deloitte trend odwrotny od występującego w gospodarkach opartych na wiedzy.

Tylko jedna trzecia badanych polskich firm ma opracowaną strategię rozwoju, w pozostałych decyzje w tej sprawie są podejmowane doraźnie przez zarząd. 64 proc. badanych przyznało, że w ich przedsiębiorstwach nie wdrożono żadnej strategii w tym zakresie.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 819) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH