Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polskie firmy rozkręcają ekspansję zagraniczną

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 29-03-2015, 13:25
Polskie firmy rozkręcają ekspansję zagraniczną
Rafał Hiszpański, prezes Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes. Fot. materiały prasowe

Polskie firmy rzadziej niż zachodnioeuropejskie w swojej międzynarodowej ekspansji podejmują na rynkach docelowych działalność inwestycyjną. W mojej opinii "jeszcze", a nie "wciąż niestety" rzadziej. Jestem bowiem dobrej myśli - widzimy w tej kwestii zmiany, nie zachodzą może one tak szybko jak można by sobie tego życzyć, ale tak szybko, jak to jest możliwe - mówi w rozmowie z wnp.pl Rafał Hiszpański, prezes Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes.

Dlaczego zatem jak na razie polskie firmy ograniczają się zazwyczaj jedynie do eksportu? Zdaniem Rafała Hiszpańskiego, po prostu są na takim stopniu rozwoju, nie winiłbym tutaj jakichś czynników zewnętrznych np. wsparcie rządu, czy zbyt ostrożnego podejścia zarządzających tymi firmami.

O ekspansji decyduje głównie stopień rozwoju firmy - zdobycie rynku lokalnego: regionalnego, krajowego, a następnie istotna rola eksportu w sprzedaży swoich produktów.

- Gdy firma napotyka pewne bariery w dalszym rozwoju lub w zapewnieniu sobie pewnej przyszłości (stałego zbytu na swoje towary lub usługi) wykorzystuje w tym celu szanse, potencjał do rozbudowy korzystając z możliwości stwarzanych w innych krajach. Te firmy, które rozwinęły się od czasu transformacji ustrojowej tak, iż gros ich przychodów/możliwości biznesowych związane były z obcymi rynkami zdecydowały się już na ekspansję - przykłady można by mnożyć w branżach: spożywczej, meblowej, chemicznej czy np. elektromaszynowej - dodaje prezes Hiszpański.

- Pamiętajmy jednocześnie, iż znaczna część działających w Polsce firm to oddziały międzynarodowych przedsiębiorstw tak, więc one nie podejmują samodzielnie ekspansji inwestycyjnej za granicą - podkreśla.

Ekspansję zagraniczną mogą podejmować stricte polskie firmy, które rozwijają się, osiągają od strony finansowej i organizacyjnej poziom umożliwiający trwałą rozbudowę swoich struktur poza granicami naszego kraju. Wpływają na to odpowiednie obroty - środki własne i zdolność kredytowa do akwizycji lub budowy od podstaw działalności za granicą. W grę wchodzą również sprawy organizacyjne. Np. dobra znajomość lokalnych uwarunkowań i możliwości, penetracja rynków zagranicznych.

- Ubezpieczając transakcje eksportowe polskich firm widzimy, iż stopniowo (a czasami wręcz bardzo dynamicznie) rozwijają się one w tym kierunku także z naszą pomocą poznają lokalne rynki, weryfikują lokalnych kontrahentów, którzy nierzadko z czasem staja się wspólnikami tam realizowanych nowych przedsięwzięć - mówi prezes Euler Hermes.

Przy wychodzeniu poza zwykły eksport - rozpoczynaniu procesów inwestycyjnych na miejscu istotna jest ponadto znajomość miejscowych przepisów i zwyczajów, tak aby, np. gwarancje i inne zobowiązania biznesowe tam wystawiane nie odbiegały od lokalnych standardów na niekorzyść polskiego inwestora.

Czy sami zarządzający firmami gotowi są do ekspansji, rozwoju biznesu za granicą? Masz rozmówca twierdzi, że jak najbardziej. - Nasi przedsiębiorcy znani są z podejmowania nowych zadań, nieszablonowego, indywidualnego podejścia i bezkompromisowości. Nie można im zarzucać, więc zbytniej zachowawczości. Wręcz odwrotnie, częściej przestrzegamy naszych klientów przed zbyt otwartym, mało ostrożnym podejściem w wielu kwestiach związanych z wymianą handlowa za granicą, niż wskazujemy im na pasywność i niewykorzystane możliwości - ocenia Rafał Hiszpański.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 477) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH