Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Polskie firmy rzadko mają dobraną strategię i wiedzę o rynkach zagranicznych

Międzynarodowych ambicji polskim firmom nie brakuje, ale rzadko kto ma dobraną strategię i wiedzę o rynkach zagranicznych; można to nazwać „ekspansją na próbę”, bo rzadko kiedy firmy przeznaczają kapitał i czas na ekspansje. Drugim problemem jest niedobór międzynarodowej kadry z wieloletnim doświadczeniem – uważa Katharina Arnold Rokita, współwłaściciel agencji doradczej Rokita & Szlęzak Consulting (R&S Consulting).

Polskie firmy rzadko mają dobraną strategię i wiedzę o rynkach zagranicznych
Katharina Arnold Rokita i Marcin Szlęzak

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 18-06-2019, 14:55

Jej zdaniem, rekrutacja pracowników z doświadczeniem lokalnym i językowym dla danego kraju jest w Polsce nadal bardzo trudna. 12-letnie doświadczenie Kathariny w pracy z firmami z całego świata, pokazuje, że otwieranie biur za granica jest drogie i szybko wymyka się spod kontroli. Pierwszy krok to zbudowanie międzynarodowego zespołu w Polsce. W roku 2019 klienci nie są oddaleni o 6000 km, ale o trzy kliknięcia. Nawet firmy takie jak Zalando zamykają swoje biura międzynarodowe i centralizują międzynarodowe zespoły w biurze głównym, co pozwala zwiększyć kontrolę i zmniejszyć koszty. Partnerzy lokalni to także dobre rozwiązanie. Ważne jest mieć świadomość, że konkurencja jest bardzo silna i tylko proaktywna ekspansja ma sens, niewiele firm z zagranicy czeka na polskie firmy, konkurencja jest ogromna, więc PR międzynarodowy jest bardzo ważny.

Marcin Szlęzak zapytany jakie rynki zagraniczne są najbardziej przyjazne polskim firmom spożywczym i polskiej żywności, a jakie najmniej, zwrócił uwagę, że warto jest rozróżnić, czy firma eksportuje, otwiera nową linie produkcyjną, czy też planuje kupić lokalną firmą. - Oczywiście najbardziej popularne są kraje Unii Europejskiej jak Niemcy, Wielka Brytania oraz Skandynawia, co wskazują dane dotyczące wolumenów eksportowych. Uregulowania prawne są przyjazne i w zasadzie nie występują zmiany dotyczące deklaracji żywnościowych i zdrowotnych na opakowaniach, nie ma cła, a podatek VAT w trakcie eksportu towaru wynosi 0%, jednak z drugiej strony, jest bardzo duża konkurencja. Do tego dochodzą kwestie logistyki, która ma wpływ na cenę i jakość produktów. Polska żywność jest ceniona w Europie, ale nie tylko, w ostatnim tygodniu odbyliśmy bardzo ciekawe spotkanie z firmą ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która reprezentuje inwestorów z tamtej części świata. Polska jest dla nich bardzo interesującym rynkiem, poszukują inwestycji w Polsce oraz rynku zbytu, a także polskich firm, które chciałyby eksportować żywność do ZEA – mówi Marcin Szlęzak.

Katharina Arnold Rokita i Marcin Szlęzak uruchomili agencję doradczą Rokita & Szlęzak Consulting (R&S Consulting). Wspólnicy postanowili połączyć posiadane kompetencje i zaoferować rynkowi kompleksowe rozwiązanie w zakresie public relations, wsparcia w ekspansji międzynarodowej polskich firm oraz dla firm zagranicznych planujących inwestycje w Polsce. Partnerzy rozpoczęli współpracę w 2018 roku i przez ponad rok rozwijali zakres działań. Na rynku istnieje potrzeba usług z zakresu Market Entry and Growth, a ich 13 letnie, międzynarodowe doświadczenie we współpracy z firmami zagranicznymi jest komplementarne. Jest to obszar wspólny do prowadzonej przez Katharinę firmy doradczej Kaliber Services w Berlinie i do prowadzonej przez Marcina firmy doradczej Find Office w Polsce. Rosnąca ilość Polskich firm poszukuje rozwoju a firmy wchodzące do Polski potrzebują wsparcia, żeby zaistnieć na rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.182.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.