Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polskie firmy w poszukiwaniu nowych rynków zbytu

  • Autor: PAP
  • Data: 18-09-2014, 18:43

Eksperci, debatujący podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego rozpoczętego w czwartek w Białymstoku, nie byli zgodni co do tego, gdzie polskie firmy powinny szukać nowych rynków zbytu w związku z sytuacją w Rosji i na Ukrainie. Wskazywano m.in. Białoruś i Kazachstan.

Podczas debaty poświęconej eksportowi i ekspansji polskich firm w Europie Wschodniej oraz na pograniczu europejsko-azjatyckim Rafał Antczak z zarządu Deloitte Business Consulting SA przekonywał, że nastawianie się na rynek wschodni "jest ryzykowne", a polska gospodarcza polityka wschodnia wymaga weryfikacji. Mówił, że im silniejsza staje się gospodarka w Polsce, tym większe ma kłopoty z Rosją. Uważa, że dlatego polskie firmy powinny ukierunkować się na Zachód, a na Wschodzie powinny szukać partnerów w Chinach czy Indiach.

"Nie możemy się nastawiać na jednokierunkowe rozwiązania. Im większy obszar handlu, tym większa szansa na rozwój. Wschód to nie tylko Indie czy Chiny, to też Białoruś czy Kazachstan. Nie jest dobre mówienie, że ten Wschód jest bez sensu" - ripostował Robert Gwiazdowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha.

Podobną opinię wyraził prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku Witold Karczewski. Jak powiedział, niezależnie od sytuacji, rynek wschodni - np. Białoruś najbliższa geograficznie regionowi podlaskiemu - "jest istotny". Trwa współpraca w sektorze maszyn i urządzeń, w branży metalowej. Podkreślał, że należy wykorzystać możliwość współpracy z Białorusią, bo może to pomóc w dostaniu się na rynek rosyjski. "Z Podlaskiego bliżej na Białoruś niż do Chin" - zaznaczył Karczewski.

Do kwestii polskiej współpracy gospodarczej z Ukrainą nawiązał z kolei były minister gospodarki Jacek Piechota. Ocenił, że Polska "trochę przegrywa Ukrainę". Postulował stworzenie trwałych podstaw współpracy, gdyż inaczej to nie Polska, a inne kraje zachodnie "zrobią tam interesy".

Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) Sławomir Majman podkreślał, że problemem w relacjach gospodarczych Polski z Ukrainą i Rosją jest nie to, że obroty spadły, tylko to, "że były zbyt małe". Mówił, że przez wiele lat w Rosji zbyt mało wiedziano o polskiej gospodarce i to jest polski problem, natomiast gospodarka ukraińska była przez Polskę "przeceniana" jako miejsce na polskie inwestycje. Przekonywał, że zazwyczaj w relacjach polsko-rosyjskich biznes zaczynał się tam, gdzie "znikali politycy".

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.