Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ponad połowa firm oczekuje w tym roku kryzysu

  • Autor: PAP
  • Data: 01-08-2012, 15:17

Niemal 60 proc. małych i średnich firm uważa, że osłabienie gospodarcze w br. będzie silniejsze niż w latach 2008-2009; 11 proc., że będzie słabsze, a 4,2 proc. - że Polska nie odczuje osłabienia - wynika z badania PKPP Lewiatan dot. kondycji firm sektora MSP.

Główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podczas środowej konferencji prasowej, prezentując wyniki badań mówiła, że osłabienie gospodarcze wpływa na działalność tych firm. "Pośredni wpływ to niepodejmowanie decyzji dotyczących inwestycji, czy zwiększania zatrudnienia. Bezpośredni wpływ to wielkość zamówień, czy wyniki finansowe" - powiedziała.

Z badania wynika, iż osłabienie gospodarcze najbardziej odczuwają firmy z sektorów: budowlanego, transportowego oraz handlowego.

Jak mówiła Starczewska-Krzysztoszek, firmy handlowe obawiają się dalszej ucieczki klientów do większych sklepów, oferujących produkty po niższych cenach. "W branży budowlanej największy odsetek firm mówi o tym, że ma kłopoty wynikające z sytuacji w gospodarce. Wiemy, że jest to w dużej mierze związane z tym, co się działo w procesach inwestycyjnych związanych z budową projektów infrastrukturalnych" - mówiła.

Dodała, że nie wszystkie firmy z tego sektora obawiają się spowolnienia. "Są pewne obszary działalności w sektorze budowlanym, które dają szansę na rozwój, co pokazuje, że branża budowlana nie jest branżą przegraną" - stwierdziła.

Z badania wynika też, że obecnie dla większości firm z sektora MSP strategicznym celem jest przetrwanie - wskazało tak 42,1 proc. respondentów. Wzrost sprzedaży zakomunikowało 23,8 proc. firm, a wzrost zysku 12,7 proc. Natomiast wzrost udziału w rynku - niemal 11 proc. badanych.

Przedstawiciele sektora MSP są bardzo ostrożni w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych oraz decyzji dotyczących zatrudnienia. Mimo to zdają sobie sprawę, że kryzys to również dla nich szansa na rozwój, o ile zaczną inwestować w innowacyjność i modernizację. "To może posunąć rozwój polskich mniejszych przedsiębiorstw do przodu; spowodować, że będą lepiej przygotowane do konkurowania nie tylko na rynku polskim, ale też na rynkach zewnętrznych" - powiedziała.

Badanie "Monitoring kondycji sektora MSP", przygotowane przez PKPP Lewiatan, zostało przeprowadzone w okresie 3 kwietnia - 10 lipca br. na losowej próbie 1500 firm z sektora MSP.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.