Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Poważne inwestycje w morskich terminalach kontenerowych

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 31-08-2015, 10:30
Poważne inwestycje w morskich terminalach
Udział portów azjatyckich w światowym wolumenie przeładunków wzrośnie do 60 proc. do 2019 roku.

Operatorzy morskich terminali kontenerowych będą musieli ponieść znaczące inwestycje w celu zwiększenia zdolności przeładunkowych, aby były one w stanie obsługiwać statki o większej pojemności.

Jak stwierdzają autorzy Global Container Terminal Operators Annual Report 2015, z londyńskiej firmy konsultingowej Drewry Maritime Research, do 2019 roku prognozuje się średnio rocznie 4,5 procentowy wzrost przeładunków kontenerów.

Oznacza to większy o 168 mln TEU (kontener 20-stopowy) ruch w terminalach oraz wzrost globalnych przeładunków do 850 mln TEU w końcu dekady.

Udział portów azjatyckich w światowym wolumenie przeładunków wzrośnie do 60 proc. do 2019 roku.

W tym samym czasie bardziej powszechne wprowadzanie do eksploatacji mega statków (zabierających ponad 18 tys. TEU) oraz powstawanie nowych sojuszy armatorów zwiększy presję na usprawnienie odpraw kontenerowców w portach.

Odpowiedzią muszą być inwestycje 23 głównych światowych właścicieli terminali, do zrealizowania w ciągu najbliższych pięciu latach.

Pod względem liczby nowych projektów najbardziej aktywni i zaawansowani są dwaj właściciele: APM Terminals, należący do grupy Maersk (62 terminali w 38 krajach) i DP World - własność kapitału ZEA (65 terminali). Ta ostatnia grupa obsłużyła w ub. roku ok. 60 mln TEU towarów, a do 2020 roku planuje zwiększyć ten wolumen do 100 mln TEU.

Także tacy właściciele terminali, jak Hutchison Port Holdings (z Hongkongu, właściciel m.in. Gdynia Container Terminal), CMA CGM, TIL oraz ICTSI (Filipiny, właściciel m.in. Bałtyckiego Terminala Kontenerowego) mają również znaczące plany, zakładające wzrost swojego portfela o 40 proc.

Głównym kierunkiem ekspansji tych operatorów jest rozwój terminali na nowych rynkach na zasadzie greenfield, co ma też bardziej zdywersyfikować działalność.

Ambitne plany i apetyt na międzynarodową ekspansję mają także m.in. Gulftainer oraz Shanghai International Ports Group.

W raporcie podkreśla się, że nadal będzie występować zmiana udziałów w spółkach terminalowych, szczególnie inwestorów niebranżowych (takimi właścicielami są fundusze australijskie, właściciele m.in. DCT Gdańsk, przyp. autor). Dotychczas aktywa te były dochodowym biznesem, ale może się to zmienić, w obliczu poważnych wyzwań.

EBITDA międzynarodowych operatorów terminali wynosiła w ub. roku między 20 a 45 proc. i utrzymywała się na podobnym poziomie w ostatnich latach. Jednak ten poziom będzie trudniejszy do osiągnięcia, w związku z czekającymi inwestycjami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH