Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Powrót inflacji cen żywności pomoże sieciom handlowym i dostawcom

Sygnały, że ceny żywności znów zaczynają rosnąć, mogą pomóc utrzymać tradycyjnie defensywnym sieciom spożywczym i producentom żywności dobre oceny wśród analityków, mimo że ożywienie gospodarcze nabiera przyspieszenia.

Powrót inflacji cen żywności pomoże sieciom handlowym i dostawcom

Autor: Reuters
Data: 30-04-2010, 14:43

Inflacja cen żywności - o ile pozostaje pod kontrolą - to dobra wiadomość dla sieci spożywczych, ponieważ zwiększa ich sprzedaż i marże zysku.

Wśród beneficjentów mogą się znaleźć wielkie sieci, takie jak Carrefour i Tesco, ponieważ skala działania daje im silną pozycję w negocjacjach z dostawcami.

Zaś producenci żywności, tacy jak Nestle i Unilever, zazwyczaj radzą sobie znacznie lepiej w sytuacji umiarkowanej inflacji, niż gdy panuje deflacja, kiedy znajdują się oni pod presją, by ostro ciąć ceny, lub wysoka inflacja, gdy mają problemy z ich podnoszeniem.

"Oczekujemy umiarkowanej inflacji cen żywności, gdzieś pomiędzy zerem a trzema procentami, narastającej przez cały rok. To racjonalny scenariusz", powiedział Clive Black, analityk Shore Capital. Akcje producentów i sprzedawców żywności tradycyjnie wyceniane są z premią w stosunku do całego rynku, ponieważ koncentrują się oni na najważniejszych produktach i mają przewidywalny wzrost zysków.

Ta premia zachwiała się kilka razy w ostatnich latach, ponieważ wahliwe rynki surowcowe wpędziły branżę w skrajności najpierw inflacji, a ostatnio deflacji.

Analityk Bernstein, Chris Hogbin, uważa, że bardziej umiarkowana perspektywa może wzmocnić kursy akcji w szczególności sieci handlowych. Akcje te są obecnie wyceniane na sześć procent powyżej indeksu MSCI Europe, podczas gdy średnia premia z ostatnich 10 lat wynosi 16 procent.

Istnieją też zagrożenia: szerszy miernik inflacji wciąż wyprzedza wzrost inflacji cen żywności, w dużej mierze za sprawą gwałtownego skoku cen paliw. Stanowi to wyzwanie dla firm, które chcą kontrolować koszty i płace.

Wydatki konsumenckie wciąż są podatne na wahania. Zwiększa to ryzyko, że jeżeli inflacja cen żywności wzrośnie nadmiernie, klienci mogą się przerzucić na tańsze, mniej dochodowe towary.

Jak na razie rosnące bezrobocie pomaga trzymać płace pod kontrolą, ale to się może zmienić, jeżeli ożywienie nabierze tempa.

"Dalszy zaskakujący wzrost ogólnej inflacji może naszym zdaniem stać się problemem w 2011 roku, jeżeli zacznie wywierać presję na płace", napisali analitycy Citi.

Jednak najbliższe prognozy są optymistyczne.

Analitycy Goldmana podnieśli w zeszłym tygodniu swoją rekomendację dla europejskich sieci spożywczych do „neutralnej" z „ostrożnej", przewidując, że wyższa inflacja cen żywności będzie napędzała zwroty z inwestycji.

więcej informacji:

Carrefour RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.136.184
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.