Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Prawnik: Niewłaściwe oznakowanie to jeden z głównych błędów firm spożywczych

W praktyce niewłaściwe oznakowanie to jeden z głównych błędów przedsiębiorców działających na rynku spożywczym. Niejednokrotnie zapomina się, że przekazanie odpowiednich informacji o żywności w sposób zrozumiały dla przeciętnego konsumenta jest elementem decydującym o jej bezpieczeństwie. Tymczasem, jak wynika z danych przedstawionych przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych średnio w przypadku jednej czwartej kontrolowanych produktów sposób oznakowania jest kwestionowany – mówi serwisowi portalspożywczy.pl mec. Dariusz Tarabasz z kancelarii Czyżewscy kancelaria adwokacka.

Prawnik: Niewłaściwe oznakowanie to jeden z głównych błędów firm spożywczych
Dariusz Tarabasz

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 24-05-2019, 14:38

Zasady znakowania żywności oraz przekazywania konsumentom informacji na jej temat zostały uregulowane w sposób jednolity na terytorium całej Unii Europejskiej w drodze rozporządzenia1 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

Największe skala problemu związanego z właściwym znakowaniem dotyczy producentów przetworów owocowych i orzechów, przetworów mięsnych, nasion roślin strączkowych, wyrobów garmażeryjnych, soków, nektarów i musów oraz miodu.

Najczęściej kwestionowany jest sposób podawania danych producenta, warunków przechowywania, okresu przydatności do spożycia oraz wartości odżywczej. Co więcej część producentów posługuje się jedynie nazwami fantazyjnymi, które nie wskazują na rodzaj produktu. Niejednokrotnie na opakowaniu znajdują się dwie różne nazwy wyrobu.

Co istotne w sytuacji gdy nazwa nie jest adekwatna do składu produktu można narazić się na zarzut fałszowania produktu lub też wprowadzania konsumentów w błąd. Poważnym błędem jest też brak wyszczególniania w oznakowaniu wszystkich stosowanych surowców (w  tym alergenów). Część przedsiębiorców nie zdaje sobie również sprawy, że znaczenie ma również kolejność w jakiej wymienia się składniki oraz podawanie ich właściwej nazwy. Często zapomina się też o konieczności wyróżnienia alergenów.

Część przedsiębiorców nie jest również świadoma, że podawanie deklaracji o właściwościach produktu w sytuacji gdy wszystkie tego typu produkty muszą właściwości takie posiadać jest niezgodne z prawem. Tego rodzaju niedozwolone wyróżnienie własnych produktów może nastąpić na przykład poprzez oświadczenie: „nie zawiera syntetycznych barwników” na chlebie.

Co więcej często przedsiębiorcy nie dostrzegają, że elementy graficzne są równie istotnym elementem oznakowania jak informacje słowne. Tytułem przykładu wizerunek truskawki na oznakowaniu produktu, który jej nie zawiera może być potraktowany jako wprowadzanie konsumenta w błąd.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dariusz Tarabasz RSS ALERT    /    Kancelaria Czyżewscy RSS ALERT    /    znakowanie żywności RSS ALERT    /    prawo żywnościowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.174.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.