Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Prawnik: Nowe przepisy o podwójnej jakości produktów są efektem kompromisu

Temat tzw. podwójnej jakości produktów od co najmniej kilku lat powodował ścieranie się z jednej strony interesy organizacji prokonsumenckich oczekujących, iż produkty identyczne będą miały takie same składy we wszystkich krajach unijnych, z traktatową i konstytucyjną swobodą prowadzenia działalności gospodarczej, w tym oferowania przez przedsiębiorców zróżnicowanych produktów, często przez to innowacyjnych, tańszych czy lepszych, oraz z drugiej - interesy krajów zachodniej Europy i "nowych" krajów członkowskich - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mikołaj Piaskowski, radca prawny kierujący praktyką prawa ochrony konkurencji i konsumentów, Baker McKenzie.

Prawnik: Nowe przepisy o podwójnej jakości produktów są efektem kompromisu
Mikołaj Piaskowski, radca prawny kierujący praktyką prawa ochrony konkurencji i konsumentów, Baker McKenzie. Fot. materiały prasowe

- Dla przykładu, już we wrześniu 2017 r. Komisja Europejska wydała Wytyczne w sprawie zastosowania unijnego prawa żywnościowego i prawa ochrony konsumentów do spraw związanych z podwójną jakością produktów - w szczególnym przypadku żywności ("Wytyczne"). Sporządzenie Wytycznych było poprzedzone analizą m.in. badań robionych na rynkach czeskim, słowackim i węgierskim, w trakcie których porównywano produkty wprowadzane na te rynki z produktami z rynków niemieckiego, austriackiego i czeskiego (analogiczne badanie w 2017 i 2018 r. w Polsce przeprowadzał Prezes UOKIK, publikując jego wyniki w październiku 2018 r. - co ciekawe kilka produktów oferowanych na rynku polskim miała lepszą charakterystykę od produktów z innych rynków). - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mikołaj Piaskowski, radca prawny kierujący praktyką prawa ochrony konkurencji i konsumentów, Baker McKenzie.

- Wytyczne wskazywały, że w niektórych częściach Europy sprzedaje się produkty niższej jakości mimo iż opakowania i etykiety tych produktów są identyczne, co mogło  konsumentów wprowadzać w błąd. Wytyczne jednak nie negowały podstawowej zasady, że przedsiębiorcy mają pełne prawo do realizacji strategii różnicującej swoje produkty dostosowując je do np. preferencji konsumentów na danym rynku, elastyczności cenowej na danym rynku lokalnym czy miejsca produkcji - dodaje.

- Komisja Europejska nie uznawała na gruncie obowiązujących przepisów, w tym w szczególności Dyrektywy, by polityka podwójnych standardów "z definicji" naruszała prawo, co najwyżej mogłaby ona być praktyką wprowadzającą w błąd w pewnych okolicznościach. W szczególności w sytuacji w której uniemożliwia się konsumentowi dokonanie świadomego wyboru (informed decision), np. poprzez nieprzekazanie informacji istotnych dla podjęcia takiej decyzji - podkreśla prawnik.

Tłumaczy, że Komisja Europejska dokonała w zeszłym roku przeglądu problematyki konsumenckiej, który ujęła w dokumencie "Nowy Ład dla Konsumentów." Zapowiedziała m.in. zagwarantowanie równego traktowania konsumentów i, jak to ujęto, rozwiązanie problemu podwójnej jakości towarów konsumpcyjnych. Komisja wskazała, iż w celu wyeliminowania wszelkich wątpliwości co do tego czy prawo unijne zakazuje "nieuzasadnionego i wprowadzającego w błąd różnicowania produktów na rynku jednolitym", zaproponuje wyraźne wskazanie w Dyrektywie, że wprowadzenie produktów do obrotu jako jednakowych sprzedawanych w innych państwach członkowskich, w sytuacji w której produkty te mają "zdecydowanie odmiennych skład lub właściwości", byłoby wprowadzaniem w błąd w rozumieniu Dyrektywy. 

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 40.77.167.113
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.