Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes ARR: Agencja stawia na pobudzenie popytu i eksportu

  • Autor: PAP
  • Data: 18-11-2013, 16:41
Prezes ARR: Agencja stawia na pobudzenie popytu i eksportu
Radosław Szatkowski, prezes ARR /fot.PTWP

Agencja Rynku Rolnego chce w kolejnych latach skoncentrować swoje działania na pobudzaniu popytu na żywność na rynku krajowym oraz na promowaniu polskich produktów za granicą - powiedział PAP prezes ARR Radosław Szatkowski.

Przypomniał, że Agencja istnieje już 23 lata i na początku ograniczała się wyłącznie do interweniowania na rynkach rolnych, działając na podstawie rocznych programów zatwierdzanych przez rząd. W okresie przedakcesyjnym chodziło m.in. o stopniowe dochodzenie do zasad Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Jednym z efektów tych działań było podnoszenie jakości, np. zbóż. Skupowano ziarno o podwyższonych parametrach jakościowych.

Po przystąpieniu Polski do UE, Agencja Rynku Rolnego uzyskała akredytację na stosowanie unijnych instrumentów interwencyjnych, takich jak: interwencyjny skup zbóż, dopłaty do przechowywania m.in. masła i półtusz wieprzowych, czy refundacje do wywozu niektórych produktów żywnościowych do krajów pozaunijnych. W latach 2004-2010 działania te były szeroko stosowane. Aktualnie zakres tych mechanizmów jest uzależniony od sytuacji na rynkach rolnych, co wynika z polityki unijnej, uwzględniającej konieczność reagowania w sytuacjach kryzysowych na rynkach rolnych - tłumaczył Szatkowski.

Dodał, że takim przykładem była między innymi interwencja na rynku mleka, gdy w 2008 r. gwałtowanie spadły ceny. Komisja Europejska zgodziła się wówczas na wsparcie finansowe producentów.

Agencja nadal ma do dyspozycji szereg mechanizmów, z czego ponad dwadzieścia dotyczy wsparcia rynków rolnych. Mogą one zostać uruchomione, gdy będzie wymagała tego sytuacja rynkowa i zechcą skorzystać z nich beneficjenci - powiedział prezes.

Obecnie większą rolę w działalności ARR odgrywają zadania prospołecznościowe. Agencja większą uwagę przykłada także do "wsparcia pośredniego", czyli rozszerzenia promocji produktów rolno-żywnościowych. ARR w tym zakresie prowadzi działania w pięciu obszarach aktywności. "Uważam, że bardziej skuteczne od działań doraźnych jest działanie długofalowe i perspektywiczne" - wyjaśnił Szatkowski.

Od roku ARR realizuje program promocji polskiej branży spożywczej. Poprzez refundację części kosztów udziału w międzynarodowych targach spożywczych Agencja pomaga przedsiębiorcom w zaprezentowaniu swoich produktów i pozyskaniu nowych partnerów handlowych. Efekt działań promocyjnych widać po dynamicznie rosnącym eksporcie polskiej żywności - uważa Szatkowski. W ubiegłym roku wartość eksportu wyniosła 18 mld euro, a wszystkie nasze prognozy i analizy wskazują na to, że w tym roku będzie ona jeszcze wyższa - dodał.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • LWL. 19-11-2013, 23:32:
Nie mają co robić to urzędasy chronią swe stanowiska po przez filozofię, nic nie przynoszącą gospodarce. po prostu próbują podpiąć się pod sukces.
  • dz 19-11-2013, 21:17:
dlaczego usuwacie komentarze?

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH